Felatun Bey ile Rakım Efendi
Romanın kahramanlarından Felâtun Bey, batılılaşmayı düşünsel boyutta değil sadece lüks içinde yaşamak olarak algılayan ve bu anlayışta sürdürdüğü yaşamıyla gülünç durumlara düşen mirasyedi bir gençtir. Râkım Efendi ise gelenek göreneklerine bağlı, çalışkan biridir. Gayretli ve azimli çalışmalarının sonucunda o, istediği hayata kavuşurken; Felâtun Bey hatalarının bedelini öder ve babasından kalan mirası bitirir. Borçlarını ödemek için yaşamının sonuna kadar çalışmak zorunda kalır. Roman boyunca doğu-batı karşılaştırması yapan yazar, bey ve efendi sözleriyle de kahramanlarının yaşam biçimlerini belirginleştirir. Zaman zaman okuyucuya öğüt verir ve onların kahramanlar hakkındaki düşüncelerini yönlendirir. Türk romanının emekleme sürecinin ürünlerinden biri olan bu eser alafrangayla alaturkayı da karşılaştırma konusu yapmıştır. Döneminin en önemli romanıdır. ****** Bu eserde; romanın kahramanlarından Felâtun Bey ile Râkım Efendi iki arkadaştır. Yanlış batılılaşmayı temsil eden ve kimlik bunalımı yaşayan Felâtun Bey, kendini çok bilgili biri olarak tanıtır. Râkım Efendi ise çalışkan, ağırbaşlı biridir. Bu iki tezat kişiliğe sahip arkadaşın yaşam şeklinden yola çıkarak yazar yanlış batılılaşmayı eleştirmektedir. O dönemin yaşam biçimini merak eden sizlerin, ilgiyle okuyacağınıza inandığımız bu romanı, özgün dilini koruyarak ve Sözlükçeli olarak yayımladık. ************ Felâtun Bey alafranga yaşamak için Üsküdardaki bahçeli güzel konağım satıp Tophanenin Beyoğluna yakın taraflarında bir ev yaptırır. Görünüşte büyük kalemlerin birinde memurdur. Ancak günlerini gezip tozmak ve eğlenmekle geçirir. Babasımn ölümünden sonra payına düşen on altı bin liralık mirası çarçur ettikten sonra yaşamın zorluğunu anlar... ******
Baskılar17
Bu eserin yayımlanmış baskıları. Bir baskıya tıklayarak yayınevi, ISBN, sayfa sayısı ve basım bilgilerini görebilirsiniz.

Felatun Bey İle Rakim Efendi (Günümüz Türkçesiyle)
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Düzenleme Geçmişi
Yükleniyor...
Puanlama
Yorumlar(25)
Tüm puanları gör (153)Mutlaka okunmasını tavsiye edebilirim ancak.
Tanzimat dönemini takiben yazılmış, romantizm akımından etkilenilmis, edebiyatimizin ilk romanlarından. Is Bankası' nin Türk Edebiyati Klasikleri olarak gayet güzel şekilde sadelestirilip bizlere sunulmuş bir eser olmus. ✔ Ama edebiyatimizin ilk örnekleri olması itibariyle gayet tabiidir ki eser oldukça basit olmuş. Derinlemesine bir etki bırakmayan, son derece yüzeysel bir anlatıma sahip bir roman okudum. Bu da başta ifade ettiğim gibi son derece normal. 👍 Yer yer yazar okuyucu ile sohbete dönüyor,açıklama yapıyor da diyebiliriz. Kitaba adını iki kahraman vermiş ama kitabin cok büyük bir kısmını Rakım Efendi şekillendirmiş. Daha fazla yer almış eserdeki olaylar örgüsünde. Bu da sanirim karakter olarak daha iyiyi,daha makbulü ve de daha ideal insan modelini temsil ettiği icin olabilir. 🧐 Rakım Efendi mizaç olarak son derece duyarlı, özverili, çalışkan , efendi, namuslu, gururlu , kötüden sakınan daha bircok insani erdeme sahip.😇 Arkadaşı Felatun Bey ise aksine uçarı, günlük yaşayan, plansız programsız, ehli keyf diye tabir edebileceğimiz bir yapıya sahip. 🥳 Bundandır ki kitaptaki kadin karakterlerin çoğunun kime meylettigini tahmin edebilirsiniz. Aşk acısı çeken kadınlar, iyiliği kendine görev edinmiş bir Rakim Efendi. ❣ Dönemin sosyal atmosferini de yansıtıyor bir nevi kitap bize. Sık sık Osmanlı ve Avrupa karşılaştırmasını da görüyoruz yine örf adet olarak, keza sosyal acıdan.✔ Bir günde rahat sekilde okuyup bitirebileceginiz, zihninizi yormayacak ve akici bir anlatıma sahip bir eser diyebiliriz. Edebiyatimizin ilk roman örneklerinden olmasi itibariyle tabiki okunmalı. Okutulmalı. ⚠️ Keyifli okumalar efenim. 🌿📖
Ahmet Mithat Efendi ne de güzel yazmış Fêlatun Bey ve Râkım Efendi'yi. Masal mı dinliyorum, tiyatro mu izliyorum, radyoda bir arkası yarın mı yayınlanıyor yoksa Rakım Efendi çıkarken evin kapısını açık unutmuş ve Dadı Kalfa ile Cânân'ı mı görüyorum o kapı aralığından... İşte böyle güzel bir hissiyatla akıp gidiyor sayfalar...
Pek sevmedim, ayrıca araf yayınları basımınını gördüğünüz yerde kaçın! Berbat bir basım olmuş, çoğu yeri atladım ve bu yüzden kitaptan zevk de alamadım.
2 farklı dünya 2 farklı karakterlerle örülü o zamanın kurulu düzeni.Severek sıkılmadan okudum.
edebiyat meraklıları ve tutkunları okuyabilir..Konusu ve dili basit..
Yanlış Batılılaşmayı konu alan bir eserdir.Ahmet Mithat'ın romanları kusurlu olarak görülmektedir ; fakat dönemin koşulları , okur-yazar oranı göz önüne alındığında Tanzimat Dönemi'ne göre oldukça başarılı bir romandır.Yazarın kendine has olan , anlatımı bölüp bilgi verme özelliğini bu romanda görebiliriz.Tanzimat Dönemi'nde yazarlar halkı eğlendirerek eğitmeye çalışır.Ahmet Mithat bu romanında Batılılaşmanın kaçınılmaz olduğunu ; fakat Rakım Efendi gibi Batılılaşılması gerektiğini , Batılılaşmayı içselleştirmeden Batılılaşmanın getirdiği kötü sonuçları halka göstermeyi , halkı bilgilendirmeyi amaçlamıştır.
Dilinin çok ağır olduğunu söylemek yanlış olmaz herhalde.Türk klasikleri arasında olduğundan okunması gerektiğini düşünsem de öyle herkesin ilgisini çekebilecek bir kitap olmaıdığını da belirtmem gerek.
Osmanlıca kelimeler, Türkçeleştirilmemiş olması okunan hızını yavaşlatıyor okumaktan soğutuyor. Bu yayınevi baskısını tercih ettiğime pişmanım.Kurgu başarılıydı. Ana fikri çok beğendim Türk Edebiyatı'nın tEmel taşı yazarlarımızı ve kitaplarını ihmal etmemek gerekiyor.Çok beğendim.Okumalısınız.
Dönmin içindeymissiniz gibi hissedebilirsiniz
Kitabın dili tabiiki çok güzel fakat konu olarak çok bir heyecan içermemekte. Biraz sıkılabilirsiniz. Ama üslup ve anlatım olarak öğretici bir kitap. Okunması faideli olacaktır.
Yazı Makinesi Ahmet Mithat Efendi'den basit kurgulu bir hikaye.
sürükleyici sonu güzel bitti,
Ders hocamız sebebiyle okuduğum bir kitap. Yazar dönemin özelliklerini yansıtmış. Rakım Efendi'nin tarafını tutup Felatun Bey'i ise fırsat buldukça kötülemiştir.
Severek okunacak nadir kitaplardan biridir.
Ünv yıllarımda okumuştum , iki zıt karaktere baktıkça Ahmet Mithat'ın bu aktarım şekline hayran olmuştum. Gözden kaçırılmamalı , okunmalıdır bu eser de.
türk edebiyatının ilk klasiklerinden aslında fena değil
o dönemin zihniyeti hakkında insanı çok iyi aydınlatıyor
o zamanın Türkçe siyle yazılı olan basmını okumustum benim için zordu
Okumak zorunda olmasaydım asla okumayacağım bi kitp
daha anlaşılır şekilde yazılabilirmiş..
Cokk begenerek ve eglenerek okudum. Tanzimat doneminin ozelliklerini tasiyan bazi eksiklikler (ornegin parantez iclerinde yazarin araya girip yorum yapmasi gibi) bana nedense daha cokk keyif verdi. Mayonez olayina da cok guldum. Bence Ahmet Mithatin okunmasi gereken bir kitabi...
Oldukça harika, soluksuz okuduğum bir kitap. Ahmet Mithat Efendi'nin aralarda hikayeye müdahale ederek yorum yapması oldukça ayrı bir hava katıyor.
ahmet mithat efendiyi bu kitap sayesinde tanıdım ve artık klasiklerime aldığım bir yazar ahmet mithat..


























