August Strindberg İsveçli oyun yazarı, romancı ve şairdir. Yapıtlarında, eleştirel gerçekçilik, natüralizm, simgecilik ve dışavurumculuk gibi çeşitli sanat doğrultuları ile akımların özellikleri görülür. Dolayısıyla oyunları da çok çeşitli türleri ve yönelimleri içerir. Strindberg, batı tiyatrosunun Antik Yunan'dan modern zamanlara kadar adeta bir bileşimini oluşturduğu gibi; gerek içerik, gerekse çok yönlü biçimlilik açısından avangart tiyatrosunun da çıkış uğrağını oluşturur. Strindberg, öncelikle yoz aristokrasiyi, burjuva yaşamının sakatlıklarını, insanların birbirlerini öznel ve nesnel olarak sömürmelerini, varlık bütünlüklerini hiçe indirgemelerini verir. Bunu yaparken de başta aile kurumu olmak üzere toplumsal kurumların ve insan ilişkilerinin çökmesini, sınıflar ve cinsiyetler arası bir "ölüm-kalım savaşı" olarak ortaya koyar. Strindberg, modern bireyin bu trajik açmazını aslında her şeyin, sonunda bir aldatmaca, yanılsama, yalan ve bir "ölüme götüren hastalık" olduğu gösterir.
Strindberg'in bütün yazarlık deneyimleri ve serüveni kendi yaşam deneyimleri ile içiçe geçişik olduğu gibi, bütün acı ve sancılarıyla tek bir amaca doğru ilerler: Yaşamın gerçeğini bulabilmek.Strindberg’in oyunları şöyle örneklendirilebilir: İlki tarihsel oyunu olan Olaf Hoca (1881), natüralizme kaçan bir töre komedyası olan Yoldaşlar (1886),...
daha fazla
August Strindberg İsveçli oyun yazarı, romancı ve şairdir. Yapıtlarında, eleştirel gerçekçilik, natüralizm, simgecilik ve dışavurumculuk gibi çeşitli sanat doğrultuları ile akımların özellikleri görülür. Dolayısıyla oyunları da çok çeşitli türleri ve yönelimleri içerir. Strindberg, batı tiyatrosunun Antik Yunan'dan modern zamanlara kadar adeta bir bileşimini oluşturduğu gibi; gerek içerik, gerekse çok yönlü biçimlilik açısından avangart tiyatrosunun da çıkış uğrağını oluşturur. Strindberg, öncelikle yoz aristokrasiyi, burjuva yaşamının sakatlıklarını, insanların birbirlerini öznel ve nesnel olarak sömürmelerini, varlık bütünlüklerini hiçe indirgemelerini verir. Bunu yaparken de başta aile kurumu olmak üzere toplumsal kurumların ve insan ilişkilerinin çökmesini, sınıflar ve cinsiyetler arası bir "ölüm-kalım savaşı" olarak ortaya koyar. Strindberg, modern bireyin bu trajik açmazını aslında her şeyin, sonunda bir aldatmaca, yanılsama, yalan ve bir "ölüme götüren hastalık" olduğu gösterir.
Strindberg'in bütün yazarlık deneyimleri ve serüveni kendi yaşam deneyimleri ile içiçe geçişik olduğu gibi, bütün acı ve sancılarıyla tek bir amaca doğru ilerler: Yaşamın gerçeğini bulabilmek.Strindberg’in oyunları şöyle örneklendirilebilir: İlki tarihsel oyunu olan Olaf Hoca (1881), natüralizme kaçan bir töre komedyası olan Yoldaşlar (1886), karşı cinslerin ölüm kalım savaşını örneklendiren Baba (1887), Paris’te genç bir oyun yazarını anlatan Suçlu Mu? (1899), modern bir ibret ya da gizem oyunu olan Paskalya (1900), dışavurumcu bir oyun olan Hayaletler Sonatı (1907).
Matmazel Julie Strindberg tarafından yazılmış ve Aziz Çalışlar tarafından dilimze tiyatral biçimde çevrilmiştir. Oyun özetle soylu ve erkekleri hor gören, kendi kadar soylu olmayan kişileri aşağılayan Matmazel Julie'nin, zenginlik hayalleri kuran hayalperest uşağı Jean ile birlikte olması sonucu gerçekleri görmesi şeklindedir. Kadın-erkek ve soylu-halk sınıfı çatışmalarına iyi bir örnek, önemli naturalist bir eserdir. İsveçli dramaturg Auguste Stirndberg (1849-1912) Şehir (La Ville) adlı tablosunda (Resim 353, 0,94-0,53 m.) gri ve ağır bulutlarla yüklü bir sema, atmosferi doldurmaktadır. Uzaklardaki belli belirsiz, fersiz şehir ışıklan bu koyu renkleri ve melankoliyi yumuşatabilecek güçte görünmektedir. Tabloda hüzünlü bir şiir sezinlenmektedir.
daha az
Doğum Tarihi
22
Ocak 1849
Doğum Yeri
Stockholm, İsveç
Ölüm Tarihi
14
Mayıs 1912
Ölüm Yeri
Stockholm, İsve