Lütfen giriş yapınız.

Bir Aktör Hazırlanıyor

8 puan

Kesintili ve kalitesiz bir şekilde olsa da bir süredir tiyatroyla ilişkiliyim. Bu kitabı okumaya başlayana kadar farklı kişilerin farklı tiyatro metotlarına karşı herhangi bir ilgim yoktu, doğruyu söylemek gerekirse nedense metotların var olduğu ve bu metotlar hakkında bilgi sahibi olmam gerektiği aklıma bile gelmemişti. Tiyatronun teorik ve metodolojik yanıyla Stanislavski ile tanışmış bulunuyorum.

Henüz başka metotlar hakkında derinlemesine bir bilgi sahibi olmamama rağmen Stanislavski'nin neden değerli bir metot olduğunu anlayabiliyorum: Çıkardığım kadarıyla, Stanislavki'yle sahnede "gerçek" amaçlanıyor. Bu "gerçek", tabi ki kurgusal bir gerçek, önünde sonunda sahneye konulan şey birinin bir yapıtı. Öte yandan, bu sahneye konulma aşamasında yaşadığımız hayattaki içsel itkilerden ve yollardan yararlanılıyor. Yani, tıpkı hayatımızı olağan bir şekilde idame ettirirken olduğu gibi, yaptığımız şeylerin yapılma sebebi hissettiğimiz ya da düşündüğümüz şeyler, tam tersi şekilde değil. Örnek vermek gerekirse, tökezleyip dizimiz üzerine düştüğümüzde dizimizi ovuşturmaya, dizimizin acıyacağını tahmin ettiğimizden dolayı başlamıyoruz; dizimiz acıdıktan sonra dizimizi ovuşturmaya başlıyoruz. Birnevi her şeyin doğal bir neden-sonuç ilişkisinden kaynaklandığını söyleyebiliriz. Bu neden-sonuç ilişkisi zihin, duygu, irade, eylem ve düşüncenin hepsini kapsıyor. Tıpkı gerçek hayatta, yani "doğa"da olduğu gibi. Bu noktada Stanislavski'nin bir esin kaynağının doğa olduğunu söylemek yanlış olmaz sanırım.

Hiçbir araştırma yapmadan Pozitif Yayınları'nın çevirisini almış bulundum ve gerçekten pişman oldum. Tamamen gelişigüzel bir çeviri; üstüne üstlük orijinal dili Rusçadan bile değil, İngilizceden çevrilmiş. Her türlü anlatım, yazım ve noktalama yanlışına rastlanmakla birlikte hiç açık değil. Gerçekten çöp bir çeviri.

Yorumlar
« geri ileri »

0 ile 0 arası yorum gösteriliyor, toplam 0 yorum.
Yorum yazılmamış.
« geri ileri »