Eser· Kitap

Ana

8.1/10(453)

İşçi mahallesinde sıradan bir gün daha başlıyordu. Fabrikanın düdüğü her sabah olduğu gibi yine mahallenin dumanlı havasını keskin bir çığlıkla yaladı. Kasları ritmini bulamamış, gözlerinden uyku akan yüzler, küçük karanlık evlerden sokağa yayılmaya başladılar...İşçi ve köylülerin Çarlık rejimine karşı yürüttükleri mücadelenin öyküsü.Maksim Gorkinin en önemli eseri olanAnada Çarlık Rusyasında uyanmaya başlayan sosyal hareketliliğin ilk tohumları anlatılır. ****** (1868-1936) Rus öykü, oyun ve roman yazarı. Serserileri ve toplumdışı insanları anlattığı öyküleriyle tanındı; ardından, Rus toplumunun sosyalist düzene geçiş sürecini yansıtan eserler verdi. 1905 Devrimine büyük etkileri oldu. 1906-1913 arasında sürgüne gönderildi. Lenin ve Stalin dönemlerine tanıklık etti. Önemli eserlerinden bazıları, ilk romanı Foma Gordeyev, otobiyografik üçlemesini oluşturan Çocukluğum, Ekmeğimi Kazanırken ve Benim Üniversitelerim ile Ana, Taşralı Oblomov Matvey Kojemyakin, Artamonovlar ve Klim Sanginin Hayatıdır. ************ Maksim Gorkinin en önemli eseri olan ‘Ana romanında 1905 Çarlık Rusyasında başlayan sosyal uyanışın mücadelesi anlatılmaktadır. Eser, yeni doğmakta olan bir toplumun düşüncesini, görüş ve anlayışını yansıtır bizlere.Gorkinin insanla sosyal şartlar arasındaki çelişkiyi ve anlaşmazlığı belirtmek için en çok başvurduğu yol, doğrudan doğruya olayların gerçekçi bir metodla hikayesidir; ‘Ana romanında da bunu göreceksiniz. Gorki romanın birinde şöyle der: ‘İnsanı, yeryüzünün en güzel surette yaratılmış ve hizmet edilmeeye layık bir yaratığı olarak görmeye alışmadıkça, hayatımızın sahteliğini, ikiyüzlülüğünü ve alçaklığını üstümüzden atamayacağız. ************ İnsan ruhunun derinliklerine seslenen bu eserde, tek bir isim geçmez. Nine, Ana, Oğul, Koca. Bir köy ve birkaç köylü. Bu bir Çin köyüdür. Ama onu okurken, ÇinI unutacaksınız. Çinli Anayı değil, bizim Anadolumuzdan bir Anayı görür gibi olacaksınız. Eserin başından sonuna kadar ismini bile söylemeyen bu Adsız Anaya, zaten sadece analığın canlı bir heykeli diye bakmak gerekir. ************ Kitabın ana karakteri olan Pelageya veya bir başka deyişle Ana, kendisini sürekli döven işçi kocasının ölümünden sonra oğlu Pavel ile başbaşa kalır. Bir süre sonra oğlunu, o kasabadaki kavgacı, geçimsiz gençlikten farklı olarak olgun bir kişiliğe bürünürken bulur. Evleri kitaplarla dolmaya başlayınca Ana, oğlunun gizli yaşantısını merak eder. Pavel, anasını sosyalizm ile ve ezilen işçi, köylü sınıfının burjuvalarla olan çatışmasıyla tanıştırır. Başta ürkek davranan Ana, bir süre sonra oğlunun yaşantısıyla içli dışlı olmaya başlar. 1905 devrimi patlak verir. Ana, toplulukta etkin bir üye olur. Oğlu ve onun bazı arkadaşları defalarca hapislere düşer. Ana da kentteki başka bir sosyalist genç olan Nikolayın evine yerleşir. ************ Kocasının ölümünden sonra Ana, oğlu Pavel ile birlikte büyük bir yalnızlık ve yoksulluk içinde kalır. Fabrikada çalışmaya başlayan Pavel, zeki, kitaplara meraklı ve devrimci düşünceye eğilimli arkadaşları olan bir gençtir. Evine getirdiği arkadaşlarına verdiği söylevlerde Ana ilkin bir şey anlamasa da daha sonraları kendisinde özgürlük ve yaşama hakkı düşüncelerinin uyanışına tanık olur. Ve gün geçtikçe oğlu ile arkadaşlarının devrimci umutlarını paylaşır.Ana, roman kahramanının içinde bulunduğu sosyal koşulları yansıtması bakımından Gorkinin eserleri arasında olduğu kadar Rus edebiyatında da bir ilkörnektir. Rus eleştirmenlerce döneminin anıtsal kitabı olarak değerlendirilen Ana, Rus proleteryasının devrimci mücadelesini sergileyen en önemli eserdir.İlk olarak Znanie dergisinde 1907-1908 yılları arasında tefrika edilen Ana, devrimci niteliği bakımından da Maksim Gorkinin en önemli eserlerinden birisidir. ************ Maksim Gorki, 1868-1936. Asıl adı Aleksey Maksimoviç Peşkov. Küçük yaşta yetim kaldı; okuyamadı. Uzun süre başıboş, yoksul bir hayat sürdü. Acı anlamına gelen Gorki takma adını da bu yüzden aldı. Romantik öykülerle başladığı yazarlığa, öykülerinde gururlu, özgürlüğü seçmiş kahramanların başkaldırışlarını anlattı. Çar yönetimi ile uyuşmazlığıa düştüğü için hapsedildi; hapisten çıkınca da en büyük devrimci yapıtı olan Anayı yazdı. 1918 Devrimi arifesinde Çarlık despotizmine karşı emekçi yığınların mücadelelerini konu alan bu yapıt sosyalist gerçekçi sanatın ilk güzel örneklerinden biridir. Yeryüzündeki bütün gerici kuvvetlerin, bakış ve milli bağımsızlık düşmanlarının, her çeşit yalancı, düzmece demokratların en korktukları yazarlardan biri de Gorkidir. Neden? Çünkü Maksim Gorki yalnız kendi halkına değil, bütün halklara yurtlarını, hürriyeti, barışı ve birbirlerini sevmeyi öğretir. Çünkü o, insanın geleceğinden, güzel günler göreceğinden emindir. Çünkü o, emekçi insanı, koluyla, kafasıyla çalışan insan, yeryüzünün gerçek, biricik efendisi sayar. Gorki, insanlar yaşadıkça yaşayacaktır. Çünkü yeryüzünün en büyük şairidir. ******

Baskılar13

Bu eserin yayımlanmış baskıları. Bir baskıya tıklayarak yayınevi, ISBN, sayfa sayısı ve basım bilgilerini görebilirsiniz.

Ana

Ana

Bordo siyah

499 sayfa
Ana

Ana

engin yayıncılık

416 sayfa1999-01-01
Ana

Ana

Ana / İlya

Ana / İlya

Ana

Ana

Ana

Ana

Can Yayınları

432 sayfaISBN 97897507369882018-03-01
Ana

Ana

İskele Yayıncılık

392 sayfa2005-01-01
Ana

Ana

Sis Yayıncılık

288 sayfaISBN 97860557681402011-01-01
Ana

Ana

Oda Yayınları

348 sayfa1978-01-01
Ana

Ana

Oda Yayınları

350 sayfa1999-01-01
Ana

Ana

Antik Batı Klasikleri

432 sayfaISBN 97899441843592009-01-01
Ana

Ana

Sosyal Yayınlar

304 sayfaISBN 97897596896421993-05-01

Ana

mavi yelken yayınları

339 sayfa2003-01-01

Düzenleme Geçmişi

Yükleniyor...

Puanlama

8.1/ 10
453 puan
10
94
9
102
8
114
7
81
6
31
5
16
4
4
3
5
2
6
1
0
Hholstein· Ana
7/1017.04.2019

bir klasiğe göre dili gayet yalın, kolay okunan bir kitap. Kitabı büyük bir Marksist eser olarak değerlendirmek imkansız, genelde Sosyalist fikirler üzerinde duruluyor. aslında bu durum da Ana'nın anlayabildiği,hazmedebildiği kadarının da bu olması açısından yerinde olmuş, zaten sık sık Ana'nın konuşulanların çoğunu anlamadığı, savaşmaya başlamasının nedeninin bu insanları sevmesi,güvenmesi,iyi niyetlerine inanması olduğu vurgulanıyor. bazı noktalarda hikaye hızlanıp içine aldı beni, ancak bu durumun kitabın geneline yayılmadığını düşünüyorum. bu iniş çıkışlar benim de sürekli sevip sevmeme arasında gidip gelmeme neden oldu. Finali ise mükemmeldi.

9/1024.12.2018

Gorki çarlık dönemindeki işçilerin, köylülerin zor koşullarını ve bu durumdan kurtulmak için bir kıvılcımın nasıl da teşkilat haline dönüşüp sosyalizme doğru yönelmesini ve bu uğurda her şeylerinden feragat ederek baskıcı rejim karşısında gördükleri zulmü çok güzel anlatmış ve burada kendisinin de taraf olduğunu da gizlememiştir.

7/1008.09.2018

Dönemin şartlarında, dayakla, sefaletle, tekdüzeliğe mahkum olmuşlukla yaşarken ölen bir koca/baba sonrasında sosyalizmi benimsemiş bir çocukla anasının ve çevrelerindekilerin mutlak sona doğru ilerleyen hikayesi. Akıcı ve sadece bir kitap. Tavsiye ederim.

Ccokansal· Ana
5/1010.12.2017

okurken sıkıldım fakat dönemi güzel anlatıyor

7/1020.08.2017

Beklediğim son olmasada sıkılmadan okuduğum akıcı güzek kitap.

8/1017.03.2016

Bordo siyah yayınlarının çevirisini tavsiye etmem. Oda yayınları iyidir. Okunması gereken bir klasik.

7/1013.03.2016

Dönemin Rusyasını ve sınıf mücadelesinin gelişimini anlatması açısından önemli. Okunmassa bir yanımız esik kalmış demektir.

TTrueblue· Ana
9/1020.06.2015

1917 yılındaki Rus devrimi öncesindeki Rus işçi sınıfının fakir yaşantısını anlatıyor. Cahil, kaba, çok içki içen, sarhoş, kavgacı, amaçsız bir güruh olan insanların daha iyi yaşam koşulları, daha iyi eğitim ile daha iyi bir hayat sürecekler düşüncesini anlatır. Yazar bu kitabı 1906'da kaleme almış. Ama geçen yaklaşık 110 yıla Sovyetler Birliğinin halkı eğitme çabalarına bakınca Rus halkının çok fazla değişmediğini üzülerekte olsa görüp anlıyorsunuz. Oldukça etkileyici bir kitap. Ama günümüzden bakınca daha çok propaganda amaçlı gibi duruyor. Okumayanlara tavsiye ederim.

Bbetfln· Ana
9/1017.02.2015

Sevdik mi? Bayıldık!

10/1003.01.2015

Nazım Hikmetin ülkemize uyarladığı bir kitap. Umarım okumakta geç kalmamışsınızdır.

10/1024.11.2014

Fabrika sahipleri, onları kollayan bürokrasi ve bu güç dengesinin ezilen çoğunluğu olan işçiler. Oğlunun başlattığı işçilerin ve çalışanların haklarının sömürülmesine karşı isyan hareketine katılan yaşlı bir ANA nın bu mücadele içerisinde inisiyatif kullanarak aldığı rol, kendini geliştirmesi. Çok etkili bir dille anlatılmış. Hele bu kitap bu gün yani 2014 yılında benim açımdan daha değerli ve anlamalı geldi. Ben sosyaliste değilim. Ancak çalışanların haklarının eşit ve adil dağıtılması her çalışanın emeğin karşılığını hak ettiği ölçüde alması. Çalışıp para kazanacak diye tüm hayatından feragat etmemesi gerektiğine, Zenginin zenginliğindeki gücün fakir ve yoksullara yardımları ölçüsünde gözükeceğine inanıyorum. Bu yüzden bu kitapta yaşlı bir kadın ilerlemiş yaşına rağmen bir haklı düşüncenin peşinden gidebiliyor. Yaşına ve başına bakmadan! Okuma yazma öğreniyor başka insanlarında mutluluğu için mücadeleye giriyor. Koşulsuz, Öngörüsüz, Şartlanmışlık olmadan okunması gereken bir kitap.

Vvehbi34· Ana
9/1011.09.2014

En iyi okuduğum kitaplardan birisi diyebilirim.Kısa sürede hiç sıkılmadan okudum ve bir ders niteliğinde bir başyapıtlardan birtanesi bence özellikle sosyalizmle ilgili olanların mutlaka okumasını öneririm.

Aadnandan· Ana
10/1007.09.2014

10 puanlık mutlaka okunması gereken kitaplardandır

10/1005.09.2014

Bence okunması gereken 50 kitaptan biri, çok güzel.

Ddecar· Ana
9/1022.06.2014

1905 Rus devriminin hemen öncesini ama 2014'ün Türkiye'sini anlatan bir Rus klasiği. Asla yıkılmayacağı düşünülen Çarlık düzeni sindirilmiş kandırılmış köleliği benimsemiş bir halk ve bu halkı düşünmeye okumaya teşvik eden sosyalizmi savunan bir avuç insan. Kitabın ana karakteri olan "Pelage" veya bir başka deyişle "Ana" kendisine şiddet uygulayan adeta hayvanca davranan kocasının ölümü ile oğlu Pavel ile yaşam mücadelesi vermeye başlar oğlunun alkolik bir serseri olmasından korkarken oğlunun hergün kitaplar okuyan işçi sınıfının hakkı için mücadele veren biri olduğunu öğrenir ve korkuları daha çok artar zamanla gerçekleri algılayan oğluna hak veren ANA oğlu ile birlikte sosyalizm düşüncesini hayata geçirebilmek için mücadele vermeye başlar. Özellikle genç nesillerin okuması gereken bir roman

10/1020.06.2014

14 yıl önce okuduğum bu romanı hala hatırlayabiliyorum okurken çok etkilemişti beni.

Ddamlay· Ana
9/1027.05.2014

Maksim Gorki ile tanıştığım bu kitap düşünce tarzında bir esere yakın olmasına rağmen akıcılığı ve sürükleyici Gorki'nin anlatımının ne kadar muhteşem olduğunu gösteriyor.

10/1005.02.2014

çok iyi yaa...

8/1007.01.2014

Güzel bir kitap zaten rus edabiyatı daima iyidir

10/1007.12.2013

emeğin anlamını niteleyen kitaplardan. tavsiye ederim

7/1012.10.2013

Kitap komünizmin broşürü gibi ama tasvirleri çok gerçekçi sanatsal açıdan laf yok.

8/1002.09.2013

Herkese okuması için önerebileceğim türlerden. Okuyunuz.

10/1026.08.2013

Yüzyıllar öncesinden günümüze önemli mesajları bulunan bu kitap her insanın okuması gereken bir kaynaktır.

8/1020.07.2013

Yazıldığı dönem ve amaç gereği özellikle sosyalist karakterlere yaklaşımı biraz toz kondurmayan türden olsa da devrim öncesi Rusyasını işçi olayları ve gerçek kişilerden esinlenerek yazılmasından ötürü realist bir şekilde ele alan, çarpıcı bir yapıt. Temel karakterlerin gerisinde ciddi bir toplum irdelemesi içeriyor. Okurken adeta fabrika dumanıyla tıkandığını hissettiriyor insana. Ayrıca yalın dili, tıpkı Ana gibi en ilgisiz insana bile derdini anlatabilecek kadar etkili.

Ggineli· Ana
10/1009.07.2013

okumadan anlanamayacak bir kitap

Benzer Kitaplar