Arap- İslâm Kültürünün Akıl Yapısı Arap-İslam Kültüründeki Bilgi Sistemlerinin Eleştirel Bir Analizi Kitapta tercih ettiğim yapısal tasnif (beyân, burhân ve irfan) gözümde en isabetli tasnif olma özelliğini korumaktadır. Bu durum sadece söz konusu tasnifin salt analitik açıdan Arap-İslâm kültürünün içinde bulunduğu gerçek durumu bilfiil ifade ediyor olmasından değil, ayni zamanda bu kültürün genel gelişimi boyunca geçirdiği aşamaları da yansıtması dolayasıyladır: Bu kültür önce Kuran, Hadis ve bunlarla ilgili bilgi alanlarıyla, başlangıçta beyânî olarak başlamış, sonra tercümelerle zenginleşerek diğer kültürlere açılmış, bilim ve felsefe şeklinde karşımıza çıkan burhân ile tasavvuf ve İşrâki felsefede ortaya çıkanirfan burada rahat ve verimli bir ortam bulmuş, sonra da bu sistemler arasında etkileşim ve eşleşmeler meydana gelmiştir. Bunun sonucunda ise iki temel akım oluşmuştur: Birincisi özellikle Doğuda ortaya çıkan ve irfanı beyân temeli üzerine kurmaya çalışan akımdır. İkinci ise özellikle Mağrib ve Endülüste ortaya çıkan ve beyânı, burhân temili üzerine kurma yönünde hareket eden akımdır. İşte bu kitap, beyân, irfan ve burhân adı verilen bu üç bilgi sisteminin analizini yapıp işleyiş mekanizlarını, kavramlarını ve barındırdıkları dünya görüşlerini irdelemek ve tedvin asrıda oluşup günümüze kadar devam eden şekliyle Arap aklının iç yapısını oluşturan karşılıklı ilişkileri incelemek gayesiyle yazılmıştır.
Arap- İslâm Kültürünün Akıl Yapısı Arap-İslam Kültüründeki Bilgi Sistemlerinin Eleştirel Bir Analizi Kitapta tercih ettiğim yapısal tasnif (beyân, burhân ve irfan) gözümde en isabetli tasnif olma özelliğini korumaktadır. Bu durum sadece söz konusu tasnifin salt analitik açıdan Arap-İslâm kültürünün içinde bulunduğu gerçek durumu bilfiil ifade ediyor olmasından değil, ayni zamanda bu kültürün genel gelişimi boyunca geçirdiği aşamaları da yansıtması dolayasıyladır: Bu kültür önce Kuran, Hadis ve bunlarla ilgili bilgi alanlarıyla, başlangıçta beyânî olarak başlamış, sonra tercümelerle zenginleşerek diğer kültürlere açılmış, bilim ve felsefe şeklinde karşımıza çıkan burhân ile tasavvuf ve İşrâki felsefede ortaya çıkanirfan burada rahat ve verimli bir ortam bulmuş, sonra da bu sistemler arasında etkileşim ve eşleşmeler meydana gelmiştir. Bunun sonucunda ise iki temel akım oluşmuştur: Birincisi özellikle Doğuda ortaya çıkan ve irfanı beyân temeli üzerine kurmaya çalışan akımdır. İkinci ise özellikle Mağrib ve Endülüste ortaya çıkan ve beyânı, burhân temili üzerine kurma yönünde hareket eden akımdır. İşte bu kitap, beyân, irfan ve burhân adı verilen bu üç bilgi sisteminin analizini yapıp işleyiş mekanizlarını, kavramlarını ve barındırdıkları dünya görüşlerini irdelemek ve tedvin asrıda oluşup günümüze kadar devam eden şekliyle Arap aklının iç yapısını oluşturan karşılıklı ilişkileri incelemek gayesiyle yazılmıştır.