Tagore, Avrupa makinedir, Asya ruhturdiyor. Hemen bütün fikir farkları ve bütün münakaşalar, nisbide mutlakı aramı zaafımızdan doğar. Mutlak manasıyla Şark ve Garp yoktur; mutlak manasıyla fert, cemiyet, kültür, medeniyet, ırk, millet olmadığı gibi. Fakat Şark ve Garbı tamamıyla inkar etmemize mani olacak derecede nisbi iki alem, derece derece kesafet peyda eden iki Şark ve Garp alemi vardır.Asya Avrupaya nazaran Garptır, Avrupa Asyaya nazaran Garptır. Böyle olduğu gibi Asyanın, Avrupanın, Amerikanın içinde Şarktan Garpa doğru derece derece tahavvüller bulunması zaruridir; ayrı ayrı bu üç kıtanın içinde de Şark ve Garp vardır; böylece fizik coğrafyadan halet-i ruhiyelere doğru kalkan iki manevi dünya farketmek mümkündür.Peyami Safa
Tagore, Avrupa makinedir, Asya ruhturdiyor. Hemen bütün fikir farkları ve bütün münakaşalar, nisbide mutlakı aramı zaafımızdan doğar. Mutlak manasıyla Şark ve Garp yoktur; mutlak manasıyla fert, cemiyet, kültür, medeniyet, ırk, millet olmadığı gibi. Fakat Şark ve Garbı tamamıyla inkar etmemize mani olacak derecede nisbi iki alem, derece derece kesafet peyda eden iki Şark ve Garp alemi vardır.Asya Avrupaya nazaran Garptır, Avrupa Asyaya nazaran Garptır. Böyle olduğu gibi Asyanın, Avrupanın, Amerikanın içinde Şarktan Garpa doğru derece derece tahavvüller bulunması zaruridir; ayrı ayrı bu üç kıtanın içinde de Şark ve Garp vardır; böylece fizik coğrafyadan halet-i ruhiyelere doğru kalkan iki manevi dünya farketmek mümkündür.Peyami Safa