Çağdaş Türk yazınında şiir, deneme ve günlükleriyle önemli bir yeri olan Salâh Birselin sanat üzerine yazdığı tek inceleme Fransız Resminde İzlenimciliktir. Birsel, izlenimci ressamları ve dönemlerini anlatırken, Türkçede daha önce bu tür sanat yayınlarında olduğu gibi, konuya bir tarihçi duruşuyla yaklaşmıyor. Bir anlatım ve dil ustası olan Salâh Birsel, sanatın özüyle bağdaşan sıcak bir dil ve deneme yazılarından alışık olduğumuz anlatım biçimini yeğliyor. Kitap, Fransada Monet ve arkadaşlarının 1860lı yıllarda başlattıkları izlenimcilik akımının dayandığı temel estetik değerleri, bu akımın doğuşuna yol açan nedenleri, başlangıcından artizlenimci dönemin sonuna kadar geçen aşamaları, topluluk sergilerini ve bu akım çevresindeki sanatçıların doğa kavrayışına ilişkin tutumlarını, gelişmelerin ışığı altında ele alıyor. Salâh Birsel akımın yarım yüzyıla yaklaşan süreçsel oluşumunu, İngiliz Turner ve Amerikalı Whistler gibi başka öncü isimler dışında, Fransız resmiyle sınırlandırarak inceliyor. Yeni basımıyla Fransız Resminde İzlenimcilik, güzel sanatlar eğitiminin yaygınlaştığı ülkemizde, bu eğitime kuramsal yönden katkıda bulunacak bir işlevi karşılarsa mutlu olacağız. Kaya Özsezgin
Çağdaş Türk yazınında şiir, deneme ve günlükleriyle önemli bir yeri olan Salâh Birselin sanat üzerine yazdığı tek inceleme Fransız Resminde İzlenimciliktir. Birsel, izlenimci ressamları ve dönemlerini anlatırken, Türkçede daha önce bu tür sanat yayınlarında olduğu gibi, konuya bir tarihçi duruşuyla yaklaşmıyor. Bir anlatım ve dil ustası olan Salâh Birsel, sanatın özüyle bağdaşan sıcak bir dil ve deneme yazılarından alışık olduğumuz anlatım biçimini yeğliyor. Kitap, Fransada Monet ve arkadaşlarının 1860lı yıllarda başlattıkları izlenimcilik akımının dayandığı temel estetik değerleri, bu akımın doğuşuna yol açan nedenleri, başlangıcından artizlenimci dönemin sonuna kadar geçen aşamaları, topluluk sergilerini ve bu akım çevresindeki sanatçıların doğa kavrayışına ilişkin tutumlarını, gelişmelerin ışığı altında ele alıyor. Salâh Birsel akımın yarım yüzyıla yaklaşan süreçsel oluşumunu, İngiliz Turner ve Amerikalı Whistler gibi başka öncü isimler dışında, Fransız resmiyle sınırlandırarak inceliyor. Yeni basımıyla Fransız Resminde İzlenimcilik, güzel sanatlar eğitiminin yaygınlaştığı ülkemizde, bu eğitime kuramsal yönden katkıda bulunacak bir işlevi karşılarsa mutlu olacağız. Kaya Özsezgin