İslam`da Felsefe Akımları

İzmirlinin önemi, yalnız eserlerinin değerinden ileri gelmez; kimi bilim dallarında kurucu bir görev yapmasından da kaynaklanır. Söz gelimi İzmirli, Türkiyede felsefe tarihinin gerçek anlamda kurucusudur. Kendisinden önce bu alanda yapılmış bir çalışma yoktur ve bu çalışmaları, sonraki tüm çalışmalara öncülük, kaynaklık etmiştir. Ama ne yazık ki, Onun bu alandaki çalışmaları da, tıpkı Kelam alanındaki özgün çalışmaları gibi, sürdürülüp geliştirilememiştir. İzmirlinin bu kuruculuk yönü ve eserlerinin değerini, başka bir düşünce tarihçimiz Hilmi Ziya şöyle açıklar: Tahsili mektep ve medrese olduğu için, Şark ve Garp arasında köprü olan neslin tipik metodları kullanarak, kurucu denecek derecede tarihçi meziyeti göstermiştir. Kendisinden öne bu ilimlerin tarihini inceleyen gelmemiştir. Bazı eksikleriyle birlikte, her üç ilmin tarihinde çağdaş düşünce açısından yaptığı incelemeler emsalsiz değerdedir. Kitaplarında derin tahlile girmekten ziyade kısa ve açık ifade ve özetler vermeyi tercih eder. Sınıflamalara ve bibliyografik bilgiye değer verir. Kelam problemlerini, Ortaçağ kanıtları ile bırakmayarak aynı problemlerin karşılığı olan Batı Ortaçağı ve modern filozofların kanıtları ile karşılaştırmaktadır. (H. Ziya Ülken, Türkiyede Çağaş Düşünce Tarihi, s. 276). İzmirlinin felsefe alanındaki bir bölümü kitaplaşmış önceki çalışmaları da önemlidir; ama, Onun asıl kuruculuk niteliği, bu alandaki kitaplaşmamış son çalışmasında kendini gösterir: İslamda Felsefe Cereyanları. Darulfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuasında bölümler halinde yayımlanan bu özgün çalışma, kimi eksiklerine karşın, bugün bile aşılamamış, kaynaklık niteliğini yitirmemiştir.

İzmirlinin önemi, yalnız eserlerinin değerinden ileri gelmez; kimi bilim dallarında kurucu bir görev yapmasından da kaynaklanır. Söz gelimi İzmirli, Türkiyede felsefe tarihinin gerçek anlamda kurucusudur. Kendisinden önce bu alanda yapılmış bir çalışma yoktur ve bu çalışmaları, sonraki tüm çalışmalara öncülük, kaynaklık etmiştir. Ama ne yazık ki, Onun bu alandaki çalışmaları da, tıpkı Kelam alanındaki özgün çalışmaları gibi, sürdürülüp geliştirilememiştir. İzmirlinin bu kuruculuk yönü ve eserlerinin değerini, başka bir düşünce tarihçimiz Hilmi Ziya şöyle açıklar: Tahsili mektep ve medrese olduğu için, Şark ve Garp arasında köprü olan neslin tipik metodları kullanarak, kurucu denecek derecede tarihçi meziyeti göstermiştir. Kendisinden öne bu ilimlerin tarihini inceleyen gelmemiştir. Bazı eksikleriyle birlikte, her üç ilmin tarihinde çağdaş düşünce açısından yaptığı incelemeler emsalsiz değerdedir. Kitaplarında derin tahlile girmekten ziyade kısa ve açık ifade ve özetler vermeyi tercih eder. Sınıflamalara ve bibliyografik bilgiye değer verir. Kelam problemlerini, Ortaçağ kanıtları ile bırakmayarak aynı problemlerin karşılığı olan Batı Ortaçağı ve modern filozofların kanıtları ile karşılaştırmaktadır. (H. Ziya Ülken, Türkiyede Çağaş Düşünce Tarihi, s. 276). İzmirlinin felsefe alanındaki bir bölümü kitaplaşmış önceki çalışmaları da önemlidir; ama, Onun asıl kuruculuk niteliği, bu alandaki kitaplaşmamış son çalışmasında kendini gösterir: İslamda Felsefe Cereyanları. Darulfünun İla... tümünü göster


Değerlendirmeler

değerlendirme
Filtrelere göre değerlendirme bulunamadı

Baskı Bilgileri




Etiketler: felsefe

Benzer Kitaplar

Şu An Okuyanlar

Şu anda kimse okumuyor.

Okumuşlar

__lovol__ Esma Aygn Ykn
2 kişi

Okumak İsteyenler

PaNDoRa
1 kişi

Takas Verenler

Takas veren bulunamadı.
Puan : hepsi | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Değerlendirme Zamanı: en yeni | en eski