Devletin üç fonksiyonu vardır: Yasama, yürütme ve yargı. Bu araştırma, İslâm-Osmanlı Hukukunda yargı fonksiyon ve bağımsızlığını -bildiğimiz kadarıyla ilk kez ele almaktadır. Bu çalışmada on üç asırlık dönemde yargının fonksiyoner ve bağımsız olup olmadığı tetkik edilmiş, şühûdul -hal gibi bazı kavramların özellikle günümüz hukuku açısından özgün ve dikkat çekici olduğu müşahade edilmiştir. Osmanlı Devleti, esas itibariyle İslâm Hukukunu uygulamıştır. Klasik dönem Osmanlı Hukukunda yargının üç ayağı sayılan Kadı, Kazasker ve Divân-ı Hümâyun yargı alanında, Padişahtan üstün konumdadır. Osmanlıda Kadıyı ancak Divân-ı Hümâyun yargılayabilir; mahalli yöneticiler yargılayamaz. Padişah vekili olarak hareket ettiği için, kendisini Sadrazama tâbi saymaz. Bu incelemede, İslâm ve Osmanlı Hukukunda yargı fonksiyon ve bağımsızlığının bulunduğu ama bazı uygulama hatalarının da olduğu görüşüne varılmıştır...
Devletin üç fonksiyonu vardır: Yasama, yürütme ve yargı. Bu araştırma, İslâm-Osmanlı Hukukunda yargı fonksiyon ve bağımsızlığını -bildiğimiz kadarıyla ilk kez ele almaktadır. Bu çalışmada on üç asırlık dönemde yargının fonksiyoner ve bağımsız olup olmadığı tetkik edilmiş, şühûdul -hal gibi bazı kavramların özellikle günümüz hukuku açısından özgün ve dikkat çekici olduğu müşahade edilmiştir. Osmanlı Devleti, esas itibariyle İslâm Hukukunu uygulamıştır. Klasik dönem Osmanlı Hukukunda yargının üç ayağı sayılan Kadı, Kazasker ve Divân-ı Hümâyun yargı alanında, Padişahtan üstün konumdadır. Osmanlıda Kadıyı ancak Divân-ı Hümâyun yargılayabilir; mahalli yöneticiler yargılayamaz. Padişah vekili olarak hareket ettiği için, kendisini Sadrazama tâbi saymaz. Bu incelemede, İslâm ve Osmanlı Hukukunda yargı fonksiyon ve bağımsızlığının bulunduğu ama bazı uygulama hatalarının da olduğu görüşüne varılmıştır...