Çok kere çekişgen, tahammülsüz ve pervasız olarak bilmen Hamit Beyin aceleciliğinin ve sabırsızlığının temelinde sürekli olarak iyi şeyleri kaybetmekten, kötü şeylerden ise kurtulamamaktan duyduğu endişe vardır. Burada iyi ve kota kavramlarının tek başlarına ifade ettiği şeyler tartışmaları davet eder görünse de nihayetinde bu onun kararıdır, ifade etmekte fayda görülen bir şey de şudur: Hamit Beyin en fazla yapamadığı şeylerden birisi yapıyormuş gibi yapmaktır. Bu hareket tarzının gerekçesini hayatı boyunca bir yol haritası olarak kullanacağı şu cümleyle ifade etmiştir:Bırakıp gitmenin gereldiliği anlaşılır anlaşılmaz, bırakıp gitmenin imkansız olacağı zamanı beklememek gerekir.Hamit Bey kendi tutkularını geçerli kılma isteği ve hırsı ile hiçbir zaman başkalarının çekingenliğini anlamadı. Başkaları da onun kalender dikbaşl ı lığını, fanatik aşırılığım anlamadılar. Çok kere en güçlü ve haklı iddialarını asınlaştırarak yıkıma götüren, dobralığı inatçılığa, hakseverliği haklılık iddiasına taşıyan bu adam uslanmaz ve uzlaşılmaz bir kesin inançlı idi. Korkaklık ve ürkeklikle görmezlikten gelmeye ya da saygıdan ve duygudan ötürü dokunmamaya hakkının olmadığına inandı hep. Yine onun kanaatine göre hayatta ve politikada başarı kararlılarındı, çok nadiren şüphecilerden yana olufdu.Pervasızlığı, ataklığı, cesareti, kabiliyeti, kendine güveni, zekası ve çalışkanlığı ile temayüz etmiş ve bütün bu özelliklerinden ötürü Deli diye ünlenmiş, tutkularının her türlüsünde fanatizmin hudutlarını zorlayan bu sıra dışı adamın hatıratında derinlemesine sosyal-siyasal vb. tahliller umanlar ihtimal ki beklediklerini bulamayacaklardır. Buna mukabil, inancının ve idealinin sona ereceği kaygısına kapıldığı anda, en sert tepkilerini ortaya koymaktan çekinmeyen bu adanı, kendi sorumluluk dairesi içinde pek çok kere zamana ve zemine muyafik düşmeyen sivil talepler öne sürdüyse de, kişisel birikimlerini özellikle idare hayatımızdaki aksaklıklar nokta-i nazarından daha detaylı bir şekilde ortaya koymuştur.
Çok kere çekişgen, tahammülsüz ve pervasız olarak bilmen Hamit Beyin aceleciliğinin ve sabırsızlığının temelinde sürekli olarak iyi şeyleri kaybetmekten, kötü şeylerden ise kurtulamamaktan duyduğu endişe vardır. Burada iyi ve kota kavramlarının tek başlarına ifade ettiği şeyler tartışmaları davet eder görünse de nihayetinde bu onun kararıdır, ifade etmekte fayda görülen bir şey de şudur: Hamit Beyin en fazla yapamadığı şeylerden birisi yapıyormuş gibi yapmaktır. Bu hareket tarzının gerekçesini hayatı boyunca bir yol haritası olarak kullanacağı şu cümleyle ifade etmiştir:Bırakıp gitmenin gereldiliği anlaşılır anlaşılmaz, bırakıp gitmenin imkansız olacağı zamanı beklememek gerekir.Hamit Bey kendi tutkularını geçerli kılma isteği ve hırsı ile hiçbir zaman başkalarının çekingenliğini anlamadı. Başkaları da onun kalender dikbaşl ı lığını, fanatik aşırılığım anlamadılar. Çok kere en güçlü ve haklı iddialarını asınlaştırarak yıkıma götüren, dobralığı inatçılığa, hakseverliği haklılık iddiasına taşıyan bu adam uslanmaz ve uzlaşılmaz bir kesin inançlı idi. Korkaklık ve ürkeklikle görmezlikten gelmeye ya da saygıdan ve duygudan ötürü dokunmamaya hakkının olmadığına inandı hep. Yine onun kanaatine göre hayatta ve politikada başarı kararlılarındı, çok nadiren şüphecilerden yana olufdu.Pervasızlığı, ataklığı, cesareti, kabiliyeti, kendine güveni, zekası ve çalışkanlığı ile temayüz etmiş ve bütün bu özelliklerinden ötürü Deli diye ünlenmiş, tutkularının her türlüsünde fanatizmin hudutların... tümünü göster