Türk edebiyatına birçok önemli eser kazandıran, romanları günümüzde de değerini ve özgünlüğünü koruyan Hüseyin Rahmi Gürpınar, toplumun çeşitli sınıf ve tabakalarına mensup kişilerin belirli özelliklerini ustalıkla ortaya koyar, olayları abartılı olmayan bir güldürü ve anlatım rahatlığıyla okuyucuya sunar.
İlk olarak Tercüman-ı Hakikat adlı gazetede tefrika edilen ve yazarın ilk romanı olan Şık, Batı'nın gerçek değerleri yerine onun zevk ve eğlencesini, kılık kıyafetini taklit eden kişilerin düştüğü gülünç durumları konu almaktadır.
“Okuyunuz efendim, okuyunuz. Gençliğimin ihtiyarlığımdan çok neşeli ve daha güldürücü olduğunu göreceksiniz. Çünkü ben bile kendi kendime bayıla bayıla güldüm.” (H.R. Gürpınar)
Türk edebiyatına birçok önemli eser kazandıran, romanları günümüzde de değerini ve özgünlüğünü koruyan Hüseyin Rahmi Gürpınar, toplumun çeşitli sınıf ve tabakalarına mensup kişilerin belirli özelliklerini ustalıkla ortaya koyar, olayları abartılı olmayan bir güldürü ve anlatım rahatlığıyla okuyucuya sunar.
İlk olarak Tercüman-ı Hakikat adlı gazetede tefrika edilen ve yazarın ilk romanı olan Şık, Batı'nın gerçek değerleri yerine onun zevk ve eğlencesini, kılık kıyafetini taklit eden kişilerin düştüğü gülünç durumları konu almaktadır.
“Okuyunuz efendim, okuyunuz. Gençliğimin ihtiyarlığımdan çok neşeli ve daha güldürücü olduğunu göreceksiniz. Çünkü ben bile kendi kendime bayıla bayıla güldüm.” (H.R. Gürpınar)
Hüseyin Rahmi'nin "yanlış batılılaşma"yı konu edindiği romanı. İçindeki isimler "tip" olarak varlar tabi. Batılılaşmayı tamamen yanlış anlayan Şöhret Bey'in kendisine Madam Potiş tarafından çok değerli bir köpek diye ittirilen bir sokak köpeğinin başlarına açtığı belalarla sürüp gidiyor roman. Dönemin değerleri ve Hüseyin Rahmi'nin edebiyat amacı göz önüne alınarak beklentiye girilmeden okunmalı.
Eserin başında yer alan yazarın biyografisi, tüm eserleri ile ilgili bilgilendirmeler, yazarın kendi önsözü ve Türk Edebiyatı’nın duayen ismi Ahmet Mithat Efendi’nin sonsözüyle oldukça şık bir baskı. Bu roman Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın kendi tabiriyle acemilik döneminde yazılmış olsa da sokak ağzına hakimiyeti, dilinin sadeliği ve kuvvetli mizahıyla Ahmet Mithat Efendi’nin dikkatini çektiği kadar varmış. Gelecekteki eserlerinin ayak seslerinin hissedildiği bu eğlenceli hikayede, dönemin resmi çizilirken neredeyse her satırda kendini gösteren toplum eleştirisi de dikkat çekiyor.
Karton Cilt, 136 sayfa
Nisan2019 tarihinde, Bilgi Yayınevi tarafından yayınlandı