Osmanlı Beyliğinden 28 Şubata:Bir Devlet Geleneğinin AnatomisiOsmanlı İmparatorluğu hakkında yazan tarihçilerin ezici çoğunluğu, imparatorluğun kuruluşunda dinin önemli bir rol oynadığında birleşiyorlar. İmparatorluğun son dönemlerindeyse, geri kalmışlığın başlıca nedeninin din olduğu ileri sürülüyor! Elbette bir dönemde ilerici, değilse olumlu rol oynayanın, nasıl olup da bir başka dönemde gericiliğin, olumsuzluğun, kötülüğün başlıca nedeni haline geldiğini anlamak mümkün değildir. Bu tür yaklaşımlar, din ve dinin işleviyle ilgili yanlış anlamadan, değilse bilgi yetersizliğinden kaynaklanıyor (elbette bilmemek mazeret değil). Aslında din, son tahlilde bir ideolojiden başka bir şey değildir. Osmanlı sosyal formasyonu kendinden öncekiler ve kendine benzeyenler gibi, dine dayalı bir ideolojik meşrulaşma ve meşrulaştırma temeli üzerine oturuyordu.
Osmanlı Beyliğinden 28 Şubata:Bir Devlet Geleneğinin AnatomisiOsmanlı İmparatorluğu hakkında yazan tarihçilerin ezici çoğunluğu, imparatorluğun kuruluşunda dinin önemli bir rol oynadığında birleşiyorlar. İmparatorluğun son dönemlerindeyse, geri kalmışlığın başlıca nedeninin din olduğu ileri sürülüyor! Elbette bir dönemde ilerici, değilse olumlu rol oynayanın, nasıl olup da bir başka dönemde gericiliğin, olumsuzluğun, kötülüğün başlıca nedeni haline geldiğini anlamak mümkün değildir. Bu tür yaklaşımlar, din ve dinin işleviyle ilgili yanlış anlamadan, değilse bilgi yetersizliğinden kaynaklanıyor (elbette bilmemek mazeret değil). Aslında din, son tahlilde bir ideolojiden başka bir şey değildir. Osmanlı sosyal formasyonu kendinden öncekiler ve kendine benzeyenler gibi, dine dayalı bir ideolojik meşrulaşma ve meşrulaştırma temeli üzerine oturuyordu.