Görmece

Görsel sanatlar eleştirmen ve yorumcusu Mehmet Ergüvenin yirmi bir yazısını bir araya getiren Görmeceyi, yazarın kitabın başında Italo Calvinodan alıntıladığı şu ifade çok iyi betimliyor: Her durumda, görsel çözümler belirleyici olmayı sürdürür ve kimi zaman beklenmedik bir biçimde ne düşünsel tasarımların ne de dilsel kaynakların çözebileceği durumlar hakkında son sözü söyler. Görmece, işte durumlar hakkındaki o son sözü, resmi, fotoğrafı, giderek sanat yapıtını var ederek, ayakta tutan indirgenemez çekirdeği arar gibidir.Ergüvenin, asker kartpostallarından Tansu Çiller fotoğrafına, fotoromandan Türk manzara resimlerine eleştirel bir görme biçimini araştırdığı kitabın, sanatçılar için, görsel sanatlarda eğitim görenler için ve daha genelde kültür incelemelerine ilgi duyanlar için paha biçilmez bir okuma oluşturduğunu düşünüyoruz.

Görsel sanatlar eleştirmen ve yorumcusu Mehmet Ergüvenin yirmi bir yazısını bir araya getiren Görmeceyi, yazarın kitabın başında Italo Calvinodan alıntıladığı şu ifade çok iyi betimliyor: Her durumda, görsel çözümler belirleyici olmayı sürdürür ve kimi zaman beklenmedik bir biçimde ne düşünsel tasarımların ne de dilsel kaynakların çözebileceği durumlar hakkında son sözü söyler. Görmece, işte durumlar hakkındaki o son sözü, resmi, fotoğrafı, giderek sanat yapıtını var ederek, ayakta tutan indirgenemez çekirdeği arar gibidir.Ergüvenin, asker kartpostallarından Tansu Çiller fotoğrafına, fotoromandan Türk manzara resimlerine eleştirel bir görme biçimini araştırdığı kitabın, sanatçılar için, görsel sanatlarda eğitim görenler için ve daha genelde kültür incelemelerine ilgi duyanlar için paha biçilmez bir okuma oluşturduğunu düşünüyoruz.


Değerlendirmeler

değerlendirme
Profil Resmi
8 puan

Sanatsal bir bakış açısı ve görme biçimi edinebilmek adına oldukça faydalı bir eserdir. Kitapta yer alan "karelenen görüntü" başlıklı yazıdan kısa bir fotoğraf-resim karşılaştırması:

"Fotoğraf çerçevelediği görüntüyü bütüne yayarak, suretine talip olduğu nesneleri türdeş hale getirir; bu yüzden kamera ile sabitlenmiş görüntünün çerçevesi resimden çok daha somuttur. Birinde görünür olanın mevcudiyeti (fiili varlığı) kare dışında da devam ederken, öbüründe her şey orası ile sınırlıdır. Fotoğraf ayrıntıyı bütüne mal ederken, resim dünyayı soğurarak özetler; bu nedenle resmin dışına taşan olsa olsa malzemedir yalnızca. Fotoğrafa inanır, resme ise görme umuduyla bakarız; bu da çoğunlukla fotoğrafı görmediğimiz anlamına gelir sonuçta."


Baskı Bilgileri



ISBN
9753422000

Etiketler: sanat

Benzer Kitaplar

Şu An Okuyanlar

Şu anda kimse okumuyor.

Okumuşlar

bütün mümkünlerin kıyısında amok koşucusu
2 kişi

Okumak İsteyenler

Varuna
1 kişi

Takas Verenler

Takas veren bulunamadı.
Puan : hepsi | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Değerlendirme Zamanı: en yeni | en eski