İtalyan Edebiyatının temel taşlarından Italo Calvino, bu romanının sonunda şöyle der: Anlattıklarım özünde gerçektir; ancak roman kahramanlarının tümü hayal ürünüdür. Özellikle onuncu bölümde gördüğünüz milletvekilini kimseyle özdeşleştirmeye çalışmayın. Benim yarattığım alegorik bir roman kişisidir o. Bu bölüm dışında yazdıklarımı tümüyle kendi gözlemlerime dayandırmaya çalıştım; olgulardan çok düşünceleri temel alan bir anlatımda bu sizce önemliyse açıklamak isterim. Ellili yılların İtalyasında, bir seçim gününde, Cottolengo Düşkünler Yurdundaki seçim sandığında gözlemci olarak görevlendirilen komünist partisi üyesi Amerigo Ormeanın gönülsüzce başladığı bu olağandışı gün ve o insanlar arasında geçirdiği saatler, onun yaşamını hiçbir kişisel deneyimin sunamayacağı sorulara, düşüncelere, gözlemlere açıyor. Gözlemci, ellili yılların İtalyasından bir kesit verirken, Amerigo Ormeanın kişiliğinde insanlık sorunlarını ve insan yapısını da irdeliyor.
İtalyan Edebiyatının temel taşlarından Italo Calvino, bu romanının sonunda şöyle der: Anlattıklarım özünde gerçektir; ancak roman kahramanlarının tümü hayal ürünüdür. Özellikle onuncu bölümde gördüğünüz milletvekilini kimseyle özdeşleştirmeye çalışmayın. Benim yarattığım alegorik bir roman kişisidir o. Bu bölüm dışında yazdıklarımı tümüyle kendi gözlemlerime dayandırmaya çalıştım; olgulardan çok düşünceleri temel alan bir anlatımda bu sizce önemliyse açıklamak isterim. Ellili yılların İtalyasında, bir seçim gününde, Cottolengo Düşkünler Yurdundaki seçim sandığında gözlemci olarak görevlendirilen komünist partisi üyesi Amerigo Ormeanın gönülsüzce başladığı bu olağandışı gün ve o insanlar arasında geçirdiği saatler, onun yaşamını hiçbir kişisel deneyimin sunamayacağı sorulara, düşüncelere, gözlemlere açıyor. Gözlemci, ellili yılların İtalyasından bir kesit verirken, Amerigo Ormeanın kişiliğinde insanlık sorunlarını ve insan yapısını da irdeliyor.