SSCB yok artık. Avrupa kıtası üzerinde Marksist-Leninist rejimler yok. Irak ile ABD arasında bir savaş yaşandı. Yugoslavya federe devleti parçalanması sürecinde ABD ve müttefikleri, Bosnada akan kanı durdurma hususunda iktidarsız, yahut isteksiz olduklarını gösterdiler. Türkiye için yakın bir döneme kadar vâzıh olan durum, yerini jeopolitik belirsizliğe bıraktı. Bugün Orta Asya, Kafkasya ve Balkanlarda çoğu kargaşa içinde olan yeni bağımsız devletler var; Türkiyenin bunlarla yakınlıkları bulunuyor ve bunlar Türkiyenin kendileri bakımından aktif bir konuma sahip olmasını bekliyorlar. Fakat bu değişimlerin sonucu olarak Türkiyenin karşı karşıya geldiği jeopolitik meseleler, jeokültürel meselelerin yanında solda sıfırdır. Tıpkı bugün dünyanın hemen her köşesinde olduğu gibi Türkiyede insanlar kimlikleriyle çok alâkadar hale gelmiş bulunuyorlar. Kimlik siyaseti, özgürleştirici fakat aynı zamanda çatıştırmacıdır. Mesele, herhangi birine saygısızlık etmeden çok sayıda kimliğe yer bulacak ne türde yeni bir manevî düzen inşa edebileceğimizdir.
SSCB yok artık. Avrupa kıtası üzerinde Marksist-Leninist rejimler yok. Irak ile ABD arasında bir savaş yaşandı. Yugoslavya federe devleti parçalanması sürecinde ABD ve müttefikleri, Bosnada akan kanı durdurma hususunda iktidarsız, yahut isteksiz olduklarını gösterdiler. Türkiye için yakın bir döneme kadar vâzıh olan durum, yerini jeopolitik belirsizliğe bıraktı. Bugün Orta Asya, Kafkasya ve Balkanlarda çoğu kargaşa içinde olan yeni bağımsız devletler var; Türkiyenin bunlarla yakınlıkları bulunuyor ve bunlar Türkiyenin kendileri bakımından aktif bir konuma sahip olmasını bekliyorlar. Fakat bu değişimlerin sonucu olarak Türkiyenin karşı karşıya geldiği jeopolitik meseleler, jeokültürel meselelerin yanında solda sıfırdır. Tıpkı bugün dünyanın hemen her köşesinde olduğu gibi Türkiyede insanlar kimlikleriyle çok alâkadar hale gelmiş bulunuyorlar. Kimlik siyaseti, özgürleştirici fakat aynı zamanda çatıştırmacıdır. Mesele, herhangi birine saygısızlık etmeden çok sayıda kimliğe yer bulacak ne türde yeni bir manevî düzen inşa edebileceğimizdir.