Nicolai Hartmann (1882-1950), Alman düşünürü... Agnostik (bilinemezci), usaaykırıcı (irrasyonalist) ve düşünceci (idealist)dir. Marburg ve Berlin Üniversitelerinde profesördü. Kendine özgü ve Husserlin olaybilimine (fenomonoloji) dayanan bir varlıkbilim (ontoloji) geliştirmiştir.Hartmanna göre insan dünyada tek başına değildir, varlık ilişkilerinin oluşturduğu bir sistem içindedir. Bu sistem insana özgü de değildir, insanın bulunmadığı yerde de vardır. İnsanın da bir parçası olduğu dünya, varlık ilişkileriyle kurulmuştur. İnsan kendini bu ilişkilerden soyutlarsa içinde bulunduğu dünyayı kavrayamaz. Varlık ilişkilerini tanımadan ne tarihin oluşumunu, ne de yaşamın toplumsal biçimleri anlaşılabilir. Bu ilişkiler bilinmedikçe insanın ruhi yapısı da anlaşılamaz. Bunun içindir ki, bir felsefi temel bilim aramak zamanımızda bir ihtiyaç olmuştur. İşte bu temel bilim, varlıkbilimdir.Başlıcı yapıtlarından birkaçı:Zur Grundlegung der Ontologie (Varlıkbiliminin Temelleri 1935), Möglichkeit und Wirklichkeit (Olabilirlik ve Gerçek 1938), Der Aufbau der realen Welt (Gerçek Dünyanın Kuruluşu 1940), Philosophie der Natur (Doğa Felsefesi 1950), Aesthetik (Estetik 1953).
Nicolai Hartmann (1882-1950), Alman düşünürü... Agnostik (bilinemezci), usaaykırıcı (irrasyonalist) ve düşünceci (idealist)dir. Marburg ve Berlin Üniversitelerinde profesördü. Kendine özgü ve Husserlin olaybilimine (fenomonoloji) dayanan bir varlıkbilim (ontoloji) geliştirmiştir.Hartmanna göre insan dünyada tek başına değildir, varlık ilişkilerinin oluşturduğu bir sistem içindedir. Bu sistem insana özgü de değildir, insanın bulunmadığı yerde de vardır. İnsanın da bir parçası olduğu dünya, varlık ilişkileriyle kurulmuştur. İnsan kendini bu ilişkilerden soyutlarsa içinde bulunduğu dünyayı kavrayamaz. Varlık ilişkilerini tanımadan ne tarihin oluşumunu, ne de yaşamın toplumsal biçimleri anlaşılabilir. Bu ilişkiler bilinmedikçe insanın ruhi yapısı da anlaşılamaz. Bunun içindir ki, bir felsefi temel bilim aramak zamanımızda bir ihtiyaç olmuştur. İşte bu temel bilim, varlıkbilimdir.Başlıcı yapıtlarından birkaçı:Zur Grundlegung der Ontologie (Varlıkbiliminin Temelleri 1935), Möglichkeit und Wirklichkeit (Olabilirlik ve Gerçek 1938), Der Aufbau der realen Welt (Gerçek Dünyanın Kuruluşu 1940), Philosophie der Natur (Doğa Felsefesi 1950), Aesthetik (Estetik 1953).