REİS BEY: (3 Perde) 1948den 1960 yılına kadar geçen sürede tiyatro eseri kaleme almayan Necip Fazıl, 1960 ihtilaliyle girdiği hapiste, üç piyes yazmıştır: Ahşap Konak, Kumandan ve Reis Bey. Piyesin ana karakteri Reis Bey, bir ağır ceza reisidir. Ömrü otel odalarında geçmiş, yapyalnız ve tuhaf bir adam. Taş kalpli bir kanun tatbikçisi... Onun nazarında merhamet, idamlık bir suçtur ve cemiyette bir ferdi korumak için bin kişiye idam gömleği giydirmekten kaçınmamalıdır. Günün birinde, annesini öldürdüğü iddiasıyla huzuruna çıkarılan bir gencin idamına karar verir. Artık olaylar çok farklı gelişecek ve Reis Beyin buz gibi iç dünyası müthiş bir sarsıntiyle yerle bir olacaktır. (Yazıldığı tarih: 1960) PARMAKSIZ SALİH: (4 Perde)Eserde, en canhıraş sebepleri ve neticeleriyle doktor ve ilacı olmayan hastalığı, kumarı göstermek istediğini söyleyen Necip Fazıl, Parmaksız Salih ile ilgili olarak kendisine yöneltilen bir suale şu cevabı veriyor: Eserde ifadelendirmek istediğim tek dava, binbir tezad ve binbir zıt kader cereyanı içinde hakiki fışkırışını bulamamış ve hatta kötülük baskısı altında uyuşmuş bir ruhun, en büyük saike kavuşur kavuşmaz birden şahlanışı; ve tam 55 yıl bilmeden hasret çektiği ve daima istekli yaşadığı ulvî aksiyona şiddetle atılışıdır. Eser 1948-1949 kışında İstanbul şehir tiyatrosunda temsil edilmiştir. (Yazıldığı tarih: 1948)
REİS BEY: (3 Perde) 1948den 1960 yılına kadar geçen sürede tiyatro eseri kaleme almayan Necip Fazıl, 1960 ihtilaliyle girdiği hapiste, üç piyes yazmıştır: Ahşap Konak, Kumandan ve Reis Bey. Piyesin ana karakteri Reis Bey, bir ağır ceza reisidir. Ömrü otel odalarında geçmiş, yapyalnız ve tuhaf bir adam. Taş kalpli bir kanun tatbikçisi... Onun nazarında merhamet, idamlık bir suçtur ve cemiyette bir ferdi korumak için bin kişiye idam gömleği giydirmekten kaçınmamalıdır. Günün birinde, annesini öldürdüğü iddiasıyla huzuruna çıkarılan bir gencin idamına karar verir. Artık olaylar çok farklı gelişecek ve Reis Beyin buz gibi iç dünyası müthiş bir sarsıntiyle yerle bir olacaktır. (Yazıldığı tarih: 1960) PARMAKSIZ SALİH: (4 Perde)Eserde, en canhıraş sebepleri ve neticeleriyle doktor ve ilacı olmayan hastalığı, kumarı göstermek istediğini söyleyen Necip Fazıl, Parmaksız Salih ile ilgili olarak kendisine yöneltilen bir suale şu cevabı veriyor: Eserde ifadelendirmek istediğim tek dava, binbir tezad ve binbir zıt kader cereyanı içinde hakiki fışkırışını bulamamış ve hatta kötülük baskısı altında uyuşmuş bir ruhun, en büyük saike kavuşur kavuşmaz birden şahlanışı; ve tam 55 yıl bilmeden hasret çektiği ve daima istekli yaşadığı ulvî aksiyona şiddetle atılışıdır. Eser 1948-1949 kışında İstanbul şehir tiyatrosunda temsil edilmiştir. (Yazıldığı tarih: 1948)
Necip Fazıl en beğendiğim tiyatro eseridir Reis Bey. Merhametten maraz doğar sözünü sorgularken bir yandan da insanlığı irdelemekte. Okuması kadar izlemesi de ayrı bir zevk.
Mahkûm - Etmeyin Reis Bey, siz ağlayamazsınız! Ağlayabilseydiniz, anlayabilirdiniz!
“Kalplerinizi değiştirin! Size hakikat gibi görünen şeylerin hemen değiştiğini görürsünüz..” haykırışının sahibi ateşini bulmuş bir yüreğin, o dünyanın en sert ve en yumuşak madeninin bir serüveni..
Nasıl bir ruh haliyle yazılmış acaba diye düşündüm okurken. Adalet sistemini sorgulayan, merhamet ve adalet arasında ince bir çizgi çeken, hatta bütün çizgileri silen bir kitap. Piyes özelliği gösterse de, nasıl anlayacağım diye düşünürken, bir roman ya da hikayeden daha güzel gözümde canlandırdım sahneleri. Kesinlikle okunması gereken kitaplardan...
vicdan reisleri yargılayan mahkeme... tabi vicdanları kalmış ise
Üstad'ın kitaplarıyla ilk tanışmam. Dili biraz ağır olmasına karşın çok akıcı bir kitap ve konusu,fikirleriyle harika.
ilk defa bir tiyatro okudum ve çok güzeldi :)
verilen yanlış kararlar ve vicdan muhasebesi, Necip Fazılın dolu dolu eserlerinden biri,reis bey, cevremizde hakimlik isteyen yada hakim olan arkadaşlara okudunuz mu diye sorulan güzide kitap.
152 sayfa