Şehrinin, ülkesinin en ücra köşelerine dek uzandığını, en büyük tarihsel kişiliklerden en uç toplumsal tabakaların temsilcilerine dek objektifini her noktaya bir namlu gibi çevirdiğini gördüğümüz, bildiğimiz bu özel usta, Dünyaya da aynı merak, gözüpeklik, had hudut tanımayan bir ilgiyle açılmıştı: Yeryüzünde Yedi İz, işte bu genişlemenin sıradışı sonuçlarını karşımıza diken bir çalışma çağımız düşüncesine, edebiyatına, sanatına derin izler kazımış, yedi ulaşılması güç yaratıcıyla Ara Gülerin kurduğu diyalogları belgeliyor: Bertrand Russell, Pablo Picasso, Salvador Dali, Tennessee Williams, Marc Chagall, Louis Aragon ve William Saroyan: Büsbütün ayrıksı bir antoloji.Enis Batur Kurdukları dünyanın içinde kalma isteği duyan yedi kişinin, dünyalarını objektife araladıkları anların kitabı. Ara Gülerden. TADIMLIKAra Gülerin SırrıEnis BaturXX. yüzyılı adım adım katedecek bir kültür tarihçisinin, Türkiyeyi gözlemlerken keşfetmekte gecikmeyeceği bir özellik, yazarlarımızın ve sanatçılarımızın içekapanıklıkları olacaktır: Gerçekten de, bir elin parmak sayısını aşmayan kişiyi ayıracak olursak, edebiyatçılarımız da, sanat adamlarımız da, evrensel düzlemin gerektirdiği açılımı gerçekleştirememiş, mahallesinin sınırlarının dışına pek çıkamamıştır. O bir avuç insanın başında, hiç şüphesiz, Ara Güler geliyor: ½ehrinin, ülkesinin en ücra köşelerine dek uzandığını, en büyük tarihsel kişiliklerden en uç toplumsal tabakaların temsilcilerine dek objektifini her noktaya bir namlu gibi çevirdiğini gördüğümüz, bildiğimiz bu özel usta, Dünyaya da aynı merak, gözüpeklik, had hudut tanımayan bir ilgiyle açılmıştı: Yeryüzünde Yedi İz, işte bu genişlemenin sıradışı sonuçlarını karşımıza diken bir çalışma çağımız düşüncesine, edebiyatına, sanatına derin izler kazımış, yedi ulaşılması güç yaratıcıyla Ara Gülerin kurduğu diyalogları belgeliyor kitap: Bertrand Russell, Pablo Picasso, Salvador Dali, Tennessee Williams, Marc Chagall, Louis Aragon ve William Saroyan: Büsbütün ayrıksı bir antoloji.Ara Gülerin, artık onu yakından tanıyanların da, çalışmalarını izlemiş tanımış olanların da iyi bildiklerini sandığım bir yanı, kendisini ve işini konumlama-tanımlama biçimidir: Öteden beri, Fotoğrafı, makinaları aracılığıyla yaptığı sayısız çalışmayı tek bir merkezde, tek bir tanım denemesinde toplamıştır: Ben bir foto muhabiriyim yaklaşımını benimsemiş, sanattan sözedildiği an kendi konumunu, kendi kendisini koyuş biçimini anımsatmış, hattâ dayatmıştır. Bu duruşu yapay bir alçakgönüllülükle eşdeğer bulmak, yanılgıların büyüğü olur: Ara Güler, röportaj kavramını seçer ve kullanırken, onu bir biçimde hafifseyen çevrelerin hazır değer yargılarını sallamayı başarmış, elde ettiği sonuçların niteliğiyle röportaj türüne daha ciddî bir perspektiften bakılmasını sağlamıştır. Sahiden de, çağın en sağlam, zorlu ifade alanlarından, sanatlarından biridir röportaj; kitle iletişim araçlarının devreye girdiği XIX. yüzyıldan başlayarak, bir buçuk yüzyılı aşkın bir süredir, büyük yazarların ve sanatçıların kayıtsız kalamadıkları, bırakın kayıtsız kalmayı, cazibe alanına sık sık girdikleri bir gerçeği kuşatma yolu olmuştur. Ara Güler, Doğadan İnsana, İnsandan Topluma, Olaydan Olguya, Türkiyenin bir ucundan Yeryüzünün bir başka ucuna sayısız röportaj gerçekleştirdi ve onları yekpâre bir bütünlüğün, soluklu bir yapıtın ana eksenine yerleştirdi. Pek çok ilki onun objektifi aracılığıyla gördük, tanıdık. Tanımak fiilinden sözetmişken, Ara Gülerin, aç bir Zaman Makinasının öğüttüğü bir çağın özel tanıklarından biri olarak önümüzde durduğunu eklemek gerekir.Yeryüzünde Yedi İz, geniş bir zaman dilimine, geniş bir coğrafyaya yayılan bu serüvenin canalıcı duraklarından biri. Efsane katına çıkmış, yanlarına ancak bir avuç yakınının sokulabilme olanağını bulduğu, hemen herkesin uzaktan siluetlerini tanıma eşiğinde kaldığı, kalakaldığı bu insanlar Ara Gülere mahrem boyutlarını açtılarsa, röportaj beyinin bir hüneri, bir sırrı, bir ayrıcalığı olduğu içindi: Kırk yılın başı görünmeyi, görülmeyi kabul ettiklerinde, onlar için, kendilerini kimin, nasıl göstereceği önemliydi.Pek çok dilde pek çok kitabıyla raflarımızda Ara Güler, ama Yeryüzünde Yedi İzde ayırıcı bir özellik gözleniyor: Kurduğu her diyaloğu, yazı ve görüntü kefelerinden oluşan şahsî bir teraziye yerleştiriyor, böylelikle sımsıkı bir röportaj kurma dersi veriyor gene de öyle bir ustalık ki bu, ana gizini kendinde tutmayı başarıyor Yeryüzünde Yedi İz, röportaj edebiyatının, sanatının doruk örneklerinden biri.
Şehrinin, ülkesinin en ücra köşelerine dek uzandığını, en büyük tarihsel kişiliklerden en uç toplumsal tabakaların temsilcilerine dek objektifini her noktaya bir namlu gibi çevirdiğini gördüğümüz, bildiğimiz bu özel usta, Dünyaya da aynı merak, gözüpeklik, had hudut tanımayan bir ilgiyle açılmıştı: Yeryüzünde Yedi İz, işte bu genişlemenin sıradışı sonuçlarını karşımıza diken bir çalışma çağımız düşüncesine, edebiyatına, sanatına derin izler kazımış, yedi ulaşılması güç yaratıcıyla Ara Gülerin kurduğu diyalogları belgeliyor: Bertrand Russell, Pablo Picasso, Salvador Dali, Tennessee Williams, Marc Chagall, Louis Aragon ve William Saroyan: Büsbütün ayrıksı bir antoloji.Enis Batur Kurdukları dünyanın içinde kalma isteği duyan yedi kişinin, dünyalarını objektife araladıkları anların kitabı. Ara Gülerden. TADIMLIKAra Gülerin SırrıEnis BaturXX. yüzyılı adım adım katedecek bir kültür tarihçisinin, Türkiyeyi gözlemlerken keşfetmekte gecikmeyeceği bir özellik, yazarlarımızın ve sanatçılarımızın içekapanıklıkları olacaktır: Gerçekten de, bir elin parmak sayısını aşmayan kişiyi ayıracak olursak, edebiyatçılarımız da, sanat adamlarımız da, evrensel düzlemin gerektirdiği açılımı gerçekleştirememiş, mahallesinin sınırlarının dışına pek çıkamamıştır. O bir avuç insanın başında, hiç şüphesiz, Ara Güler geliyor: ½ehrinin, ülkesinin en ücra köşelerine dek uzandığını, en büyük tarihsel kişiliklerden en uç toplumsal tabakaların temsilcilerine dek objektifini her noktaya bir namlu gibi çevir... tümünü göster