Nikolay Gavriloviç Çernişevski
Çernişevskiy Nasıl Yapmalı?yı 4 Aralık 1862 ile 4 Nisan 1863 arasını kapsayan dört aylık sürede, Petropavlovsk zindanında yazdı. Ama dört ayda yazılan bu romanın Rus toplum hayatı üzerinde yarattığı sarsıntı öyle büyük oldu ki, Dostoyevskiy ve Tolstoydan Kropotkin ve Lenine kadar pek çok yazın ve eylem adamı, kimi yerin dibine batırarak, kimi yücelterek Nasıl Yapmalı?yı konuştu, tartıştı. Kropotkinin belirttiğine göre Nasıl Yapmalı?, dönemin Rus gençliği için bir tür siyasal program niteliğine büründü. Nasıl Yapmalı?nın içeriği son derece kapsamlıdır. Yine de, bu roman neyi anlatıyor sorusuna yeni insanları anlatıyor denilse bu hem kısa, hem de doğru bir yanıt olacaktır.
Çernişevskiy Nasıl Yapmalı?yı 4 Aralık 1862 ile 4 Nisan 1863 arasını kapsayan dört aylık sürede, Petropavlovsk zindanında yazdı. Ama dört ayda yazılan bu romanın Rus toplum hayatı üzerinde yarattığı sarsıntı öyle büyük oldu ki, Dostoyevskiy ve Tolsto... tümünü göster
Nikolay Gavriloviç Çernişevski
Çernişevskiy Nasıl Yapmalı?yı 4 Aralık 1862 ile 4 Nisan 1863 arasını kapsayan dört aylık sürede, Petropavlovsk zindanında yazdı. Ama dört ayda yazılan bu romanın Rus toplum hayatı üzerinde yarattığı sarsıntı öyle büyük oldu ki, Dostoyevskiy ve Tolstoydan Kropotkin ve Lenine kadar pek çok yazın ve eylem adamı, kimi yerin dibine batırarak, kimi yücelterek Nasıl Yapmalı?yı konuştu, tartıştı. Kropotkinin belirttiğine göre Nasıl Yapmalı?, dönemin Rus gençliği için bir tür siyasal program niteliğine büründü. Nasıl Yapmalı?nın içeriği son derece kapsamlıdır. Yine de, bu roman neyi anlatıyor sorusuna yeni insanları anlatıyor denilse bu hem kısa, hem de doğru bir yanıt olacaktır.
Çernişevskiy Nasıl Yapmalı?yı 4 Aralık 1862 ile 4 Nisan 1863 arasını kapsayan dört aylık sürede, Petropavlovsk zindanında yazdı. Ama dört ayda yazılan bu romanın Rus toplum hayatı üzerinde yarattığı sarsıntı öyle büyük oldu ki, Dostoyevskiy ve Tolsto... tümünü göster
Nikolay Gavriloviç Çernişevski
1856 Temmuzunun on birinde, sabahın erken saatlerinde, Petersburgun Moskova garına yakın bir yerde bulunan büyük otellerden birinde tüm çalışanlar şaşkın, ivecen, biraz da kaygılı bir durumdaydılar. Bir gün önce akşam saat dokuz sularında otele elinde bavuluyla genç bir bay gelmiş ve kendine bir oda tutmuştu. (Kitabın İçinden) Çernişevski, toplumsal devrim koşulunun düşünsel devrimden geçtiğini öngörmekle birlikte bunun da yeterli olmadığını anlamış, konuyu yeni baştan incelemeye başlamıştı. Saptadığı çok yalın bir gerçekti. Yürürken bir adımın önde bir adımın arkada olması gibi her yeninin bir adımı da eskinin, yani eski kültür ve ülkünün içindeydi. Bunun aşılması da yeni öngörüden önce, yeni insanların tarih sahnesine çıkmasına bağlıydı. Yani düşüncesiyle, kültürüyle, yaşama biçimiyle yeni insanlara. Prototiplere de prototipler örnek olur, bu işi de sanat üstlenir. İşte Nasıl Yapmalı yeni insanların romanıdır. Çernişevki, bu romanı dört ay gibi kısa bir sürede yazdı. Üstelik de Petropavllovsk zindanında yatarken. Rus toplum yaşamında fırtınalar yaratan bu roman üzerine Dostoyevski ve Tolstoydan Kropotkin ve Lenine dek pek çok yazın, ve eylem adamı, kimileri yererek, kimileri överek konuştular, yazdılar, tartıştılar. Kropoktinin belirttiğine göre Nasıl Yapmalı döneminin Rus gençliği için bir tür siyasal program işlevi gördü. Günümüzde bu yol açıcılığını sürdürdüğü apaçıktır.
1856 Temmuzunun on birinde, sabahın erken saatlerinde, Petersburgun Moskova garına yakın bir yerde bulunan büyük otellerden birinde tüm çalışanlar şaşkın, ivecen, biraz da kaygılı bir durumdaydılar. Bir gün önce akşam saat dokuz sularında otele elind... tümünü göster
Nikolay Gavriloviç Çernişevski
1856 Temmuzunun on birinde, sabahın erken saatlerinde, Petersburgun Moskova garına yakın bir yerde bulunan büyük otellerden birinde tüm çalışanlar şaşkın, ivecen, biraz da kaygılı bir durumdaydılar. Bir gün önce akşam saat dokuz sularında otele elinde bavuluyla genç bir bay gelmiş ve kendine bir oda tutmuştu. (Kitabın İçinden) Çernişevski, toplumsal devrim koşulunun düşünsel devrimden geçtiğini öngörmekle birlikte bunun da yeterli olmadığını anlamış, konuyu yeni baştan incelemeye başlamıştı. Saptadığı çok yalın bir gerçekti. Yürürken bir adımın önde bir adımın arkada olması gibi her yeninin bir adımı da eskinin, yani eski kültür ve ülkünün içindeydi. Bunun aşılması da yeni öngörüden önce, yeni insanların tarih sahnesine çıkmasına bağlıydı. Yani düşüncesiyle, kültürüyle, yaşama biçimiyle yeni insanlara. Prototiplere de prototipler örnek olur, bu işi de sanat üstlenir. İşte Nasıl Yapmalı yeni insanların romanıdır. Çernişevki, bu romanı dört ay gibi kısa bir sürede yazdı. Üstelik de Petropavllovsk zindanında yatarken. Rus toplum yaşamında fırtınalar yaratan bu roman üzerine Dostoyevski ve Tolstoydan Kropotkin ve Lenine dek pek çok yazın, ve eylem adamı, kimileri yererek, kimileri överek konuştular, yazdılar, tartıştılar. Kropoktinin belirttiğine göre Nasıl Yapmalı döneminin Rus gençliği için bir tür siyasal program işlevi gördü. Günümüzde bu yol açıcılığını sürdürdüğü apaçıktır.
1856 Temmuzunun on birinde, sabahın erken saatlerinde, Petersburgun Moskova garına yakın bir yerde bulunan büyük otellerden birinde tüm çalışanlar şaşkın, ivecen, biraz da kaygılı bir durumdaydılar. Bir gün önce akşam saat dokuz sularında otele elind... tümünü göster
ALDIĞI ÖDÜLLER: 1993 Orhan Kemal Roman Ödülü Peygamberin Son Beş Günü, sürekli bir bölünmenin öyküsü. Devrimci ozan Rahmi Sönmez, takma adıyla Peygamber, bir kış akşamı, İstanbulun Taksim alanında, arkasından kimsenin gelmediğini bile bile, en önden gidiyormuş gibi bir duygu içinde yürür. Bu yürüyüş bir bakıma onun bütün yaşamını özetler. Hep en önde olduğunu, hep ileriye doğru gittiğini sanırken, yaşamın dışına sürüklenir, gerisinde kalır. Hep çevresindekilerle kaynaşmak istemiş, ama onlar kendisini şu ya da bu biçimde yarı yolda bırakmışlardır. Gerçek devrimci ozanlar arasına katılmasını sağlayacak tabutluklar düşleyip durmuş, ama evinde bir tür tutuklu yaşamı sürdürmüştür. Bir yarı bilinç içinde geçen son beş gününde ise, düşlerini gerçekleştirdiğini sanır, ama yalnızca yıkılışlarını yaşar. Böylece, gülünç ile acıklının iç içe girdiği bir döngü içinde, sürekli bir bölünme olur yaşamı.
ALDIĞI ÖDÜLLER: 1993 Orhan Kemal Roman Ödülü Peygamberin Son Beş Günü, sürekli bir bölünmenin öyküsü. Devrimci ozan Rahmi Sönmez, takma adıyla Peygamber, bir kış akşamı, İstanbulun Taksim alanında, arkasından kimsenin gelmediğini bile bile, en önden ... tümünü göster
ALDIĞI ÖDÜLLER: 1993 Orhan Kemal Roman Ödülü Peygamberin Son Beş Günü, sürekli bir bölünmenin öyküsü. Devrimci ozan Rahmi Sönmez, takma adıyla Peygamber, bir kış akşamı, İstanbulun Taksim alanında, arkasından kimsenin gelmediğini bile bile, en önden gidiyormuş gibi bir duygu içinde yürür. Bu yürüyüş bir bakıma onun bütün yaşamını özetler. Hep en önde olduğunu, hep ileriye doğru gittiğini sanırken, yaşamın dışına sürüklenir, gerisinde kalır. Hep çevresindekilerle kaynaşmak istemiş, ama onlar kendisini şu ya da bu biçimde yarı yolda bırakmışlardır. Gerçek devrimci ozanlar arasına katılmasını sağlayacak tabutluklar düşleyip durmuş, ama evinde bir tür tutuklu yaşamı sürdürmüştür. Bir yarı bilinç içinde geçen son beş gününde ise, düşlerini gerçekleştirdiğini sanır, ama yalnızca yıkılışlarını yaşar. Böylece, gülünç ile acıklının iç içe girdiği bir döngü içinde, sürekli bir bölünme olur yaşamı.
ALDIĞI ÖDÜLLER: 1993 Orhan Kemal Roman Ödülü Peygamberin Son Beş Günü, sürekli bir bölünmenin öyküsü. Devrimci ozan Rahmi Sönmez, takma adıyla Peygamber, bir kış akşamı, İstanbulun Taksim alanında, arkasından kimsenin gelmediğini bile bile, en önden ... tümünü göster