Yeni kuşak Şilili yazarların en önemlisi olarak görülen Alejandro Zambra'nın ilk romanı Bonzai yayımlandığı 2006 yılından bu yana birçok dile çevrildi ve birçok ödül kazandı.
Bonzai, Julio ve Emilia'nın hikayesiyle yoğurulan küçük ve incelikli bir roman, tıpkı bonzailer gibi. Onların birliktelikleri yalnızca cinsel ya da duygusal değil, aynı zamanda edebi. Her gece sevişmeden önce birbirlerine şiirler, romanlar, öyküler, okuyorlar. Flaubert'in Madame Bovary'sinden Yukio Mişima'nın Altın Tapınak'ına, Perec'in Uyuyan Adam'ından Raymond Carver'ın öykülerine...
Bonzai'deki yazar adayı anlatıcı, "Bu, gerçeğe, gerçek gibi görünen cümleleri etrafa saçmaya, bitmek bilmeyen sigaralar içmeye ve daha iyi olduklarına, geriye kalanlardan, o uçsuz bucaksız ve aşağılık geriye kalanlar denen gruptan daha iyi ve saf olduklarına inananların vahşi suç ortaklığında hapsolmaya tutkun iki öğrencinin hikayesi," diyor, Julio ve Emilia'nın gittikçe ağırlaşan hafif hikayesi için. Sonunda Emilia ölüyor, Julia ise ölmüyor. Gerisi edebiyat.
Yeni kuşak Şilili yazarların en önemlisi olarak görülen Alejandro Zambra'nın ilk romanı Bonzai yayımlandığı 2006 yılından bu yana birçok dile çevrildi ve birçok ödül kazandı.
Bonzai, Julio ve Emilia'nın hikayesiyle yoğurulan küçük ve incelikli bir roman, tıpkı bonzailer gibi. Onların birliktelikleri yalnızca cinsel ya da duygusal değil, aynı zamanda edebi. Her gece sevişmeden önce birbirlerine şiirler, romanlar, öyküler, okuyorlar. Flaubert'in Madame Bovary'sinden Yukio Mişima'nın Altın Tapınak'ına, Perec'in Uyuyan Adam'ından Raymond Carver'ın öykülerine...
Bonzai'deki yazar adayı anlatıcı, "Bu, gerçeğe, gerçek gibi görünen cümleleri etrafa saçmaya, bitmek bilmeyen sigaralar içmeye ve daha iyi olduklarına, geriye kalanlardan, o uçsuz bucaksız ve aşağılık geriye kalanlar denen gruptan daha iyi ve saf olduklarına inananların vahşi suç ortaklığında hapsolmaya tutkun iki öğrencinin hikayesi," diyor, Julio ve Emilia'nın gittikçe ağırlaşan hafif hikayesi için. Sonunda Emilia ölüyor, Julia ise ölmüyor. Gerisi edebiyat.
“Sonunda kız ölür ve oğlan yalnız kalır; gerçi oğlan kızın, Emilia’nın ölümünden birkaç yıl önce yalnız kalmıştı. Kızın adı Emilia ya da Emilia’ydı diyelim, oğlanın adıysa Julio, Julio’ydu, hatta hâlâ Julio. Julio ve Emilia. Sonunda Emilia ölüyor, Julio ise ölmüyor. Gerisi edebiyat.”
Pek de sıradışı olmayan bir ilişkiyi anlatan kısa ve garip bir hikaye. Anlatım biçiminin umursamaz gibi olmasının konuyla oldukça uyumlu olduğunu düşünüyorum. Genel olarak bakıldığında, herhangi birinin yaşamına çok az irdeleyerek göz atılmış gibi.
Yazarın doğum yeri olan Santiago'daki yerel bir gazeteye göre Şili edebiyatında yeni bir devir başlatmış.
Julio'nun şu rüyasının anlamını düşünüyorum:
"Arada kumlu bir yerde, bir çöl ya da bir plajda geçen bir rüya görüyor, rüyada üç kişi sanki tatildeymişçesine ya da güneşlenirken fark etmeden ölüvermiş gibi, güneşe ya da gökyüzüne doğru bakıyor. Birden mor renkli bir ayı beliriyor. Kocaman bir ayı, yavaş yavaş ve ağır ağır vücutlara yaklaşıyor, aynı yavaşlıkla etraflarında yürümeye başlıyor, ta ki bir daireyi tamamlayıncaya dek."
Karton Cilt, 73 sayfa
7Haziran2012 tarihinde, Notos Kitap tarafından yayınlandı