Molièrein ünlü eseri Kibarlık Budalası, 17. yüzyıl Fransasında, o zamanın modası haline gelmiş yapmacıklıkları ele alır. Özellikle Pariste dikkat çekecek şekilde yükselen kibarlık ve gösteriş dalgasını hicvetmek üzere kaleme alınan oyun çok başarılı olur. Birer Paris hanımefendisi olmaya çalışan iki taşralı kızın düştüğü gülünç durumun anlatımındaki canlılık ve neşe, hem halkın hem de aristokrat seyircinin beğenisini kazanır. Sevda Doktoru ise, şiirselliği, komik ve delidolu öğeleriyle Molièrein komedi-bale eserleri arasında en başarılı olanıdır. Molière, Sevda Doktorunda dönemin doktorlarını ve tıp dünyasını eleştirirken, gerçek doktorun sevgi olduğunu vurgular.
******
Molière oyunları, geçen yüzyılın ortasına kadar insan zaaflarının, takıntılarının eleştirisi olarak yorumlandı. Klasik eleştiri için zamandışı, tarihüstü, akla, doğal olana aykırı sayılan bu aksaklıkların, huy ya da takıntıların 17. yüzyıl Fransasının tarihsel, sosyal ve ekonomik şartları içinde kavranması gerektiğine bizzat Molière işaret eder. Onun centilmenlik, soyluluk ya da kibarlık peşinde olan kahramanı, tarihüstü yorumun imkânsızlığına çarpıcı bir örnektir. Gerek ekonomik gerekse politik alanda, yeni sınıf karşısında iyice geriye düşen, adeta çöken soylu sınıfa yükselmek için 16. yüzyılın başından itibaren sadece zengin olmak yeterli bir araç olmaya başlamıştı. Eğitimli burjuva Mösyö Jourdain, ailesiyle birlikte tırmanışa geçince, soyluların maskarası olmaktan kurtulamayacaktır. Kibarlık Budalası: Soyluların maymunu burjuva....
******
Molièrein ünlü eseri Kibarlık Budalası, 17. yüzyıl Fransasında, o zamanın modası haline gelmiş yapmacıklıkları ele alır. Özellikle Pariste dikkat çekecek şekilde yükselen kibarlık ve gösteriş dalgasını hicvetmek üzere kaleme alınan oyun çok başarılı ... tümünü göster
Molièrein ünlü eseri Kibarlık Budalası, 17. yüzyıl Fransasında, o zamanın modası haline gelmiş yapmacıklıkları ele alır. Özellikle Pariste dikkat çekecek şekilde yükselen kibarlık ve gösteriş dalgasını hicvetmek üzere kaleme alınan oyun çok başarılı olur. Birer Paris hanımefendisi olmaya çalışan iki taşralı kızın düştüğü gülünç durumun anlatımındaki canlılık ve neşe, hem halkın hem de aristokrat seyircinin beğenisini kazanır. Sevda Doktoru ise, şiirselliği, komik ve delidolu öğeleriyle Molièrein komedi-bale eserleri arasında en başarılı olanıdır. Molière, Sevda Doktorunda dönemin doktorlarını ve tıp dünyasını eleştirirken, gerçek doktorun sevgi olduğunu vurgular.
******
Molière oyunları, geçen yüzyılın ortasına kadar insan zaaflarının, takıntılarının eleştirisi olarak yorumlandı. Klasik eleştiri için zamandışı, tarihüstü, akla, doğal olana aykırı sayılan bu aksaklıkların, huy ya da takıntıların 17. yüzyıl Fransasının tarihsel, sosyal ve ekonomik şartları içinde kavranması gerektiğine bizzat Molière işaret eder. Onun centilmenlik, soyluluk ya da kibarlık peşinde olan kahramanı, tarihüstü yorumun imkânsızlığına çarpıcı bir örnektir. Gerek ekonomik gerekse politik alanda, yeni sınıf karşısında iyice geriye düşen, adeta çöken soylu sınıfa yükselmek için 16. yüzyılın başından itibaren sadece zengin olmak yeterli bir araç olmaya başlamıştı. Eğitimli burjuva Mösyö Jourdain, ailesiyle birlikte tırmanışa geçince, soyluların maskarası olmaktan kurtulamayacaktır. Kibarlık Budalası: Soyluların maymunu burjuva....
******
Molièrein ünlü eseri Kibarlık Budalası, 17. yüzyıl Fransasında, o zamanın modası haline gelmiş yapmacıklıkları ele alır. Özellikle Pariste dikkat çekecek şekilde yükselen kibarlık ve gösteriş dalgasını hicvetmek üzere kaleme alınan oyun çok başarılı ... tümünü göster
Cimri, temanın, karakterlerle ve yan öğelerle ustalıkla desteklendiği, oyuncuların sahnede yer değiştirmelerinden vücutlarının hareketine kadar her şeyin incelikle düşünüldüğü bir başyapıttır. Molière, Cimri'de trajik bir durumu komediyle anlatır. Aslında korkunç bir kişiliği olan Harpagon, gülünç bir adamdır, çünkü kendini çok ciddiye alır. Cimri'nin para tutkusu, oyunun bazı sahnelerinde gaddarlık, hatta açıkça çılgınlık noktasına varır. Nitekim Goethe, Cimri'nin bir komedi değil, bir trajedi olduğunu öne sürmüştür.
******
Molière'in ünlü yapıtlarından olan Cimri, ülkemizde 100 yılı aşkın bir süreden beri tanınmakta, okurların beğenisiyle karşılanmaktadır. Seyircinin ve okurun yer yer geleneksel tiyatromuzla da bağ kurabildiği bu klasik yapıtta, ünlü tiyatro eleştirmenimiz Dikmen Gürün'ün açıklayıcı önsözüne de yer veriyoruz. Cimri'nin bu eksiksiz çevirisini, dönemin özelliklerini yansıtan vurgulamalarla ve aslına sadık yorumlarla sunuyoruz.
************
Moliere (Jean-Baptiste Poquelin) (1622-1673); Yalnızca oynanması amacıyla yazdıklarındaki tiplemelerle dünya edebiyatında, Shakespeare'den sonra insan gerçekliğine belki de en derinlemesine nüfuz eden oyun yazarlarından biridir. Kadınlar Mektebi'nden Kibarlık Budalası'na, Cimri'den Hastalık Hastası'na bu oyunlar, dönemin tutucu otoritelerini rahatsız etmekle kalmamış, 300 yılı aşkın bir süredir aynı tazelikle sahnelenmeyi sürdürmüşlerdir.
************
Molière kahramanları, hemen hemen istisnasız 17. yüzyıl Fransız burjuvazisinin belli bir öbeğini temsil ederler. Bir kısmı saray aristokrasisi arasındayken, geniş bir bölümü ise ticaret ve manifaktürle uğraşır. İşte bu sınıfın parasını tefecilikle, faizlerle çoğaltan, ama henüz ilerici burjuvaziye özgü bir ticari kafadan yoksun bir temsilcisi olan Harpagon, bir bakıma, feodalizm artığı bir para kazanma yolunu izler. Eserlerinde sadece, aristokrasiyi, aristokrat katına yükselme heveslilerini, hatta monarşinin merkeziyetçi devlet yönetimini ve hamisi Kral XIV. Louis'yi bile eleştirisinin hedef tahtası yapan Molière, ilkel bir para biriktirme takıntısına tutsak olmuş Harpagon'u da öteki kişileri gibi, toplumdışı bir acayiplik olarak sunar. Cimri: Aklın takıntıya yenilgisi.
Cimri, temanın, karakterlerle ve yan öğelerle ustalıkla desteklendiği, oyuncuların sahnede yer değiştirmelerinden vücutlarının hareketine kadar her şeyin incelikle düşünüldüğü bir başyapıttır. Molière, Cimri'de trajik bir durumu komediyle anlatı... tümünü göster
Cimri, temanın, karakterlerle ve yan öğelerle ustalıkla desteklendiği, oyuncuların sahnede yer değiştirmelerinden vücutlarının hareketine kadar her şeyin incelikle düşünüldüğü bir başyapıttır. Molière, Cimri'de trajik bir durumu komediyle anlatır. Aslında korkunç bir kişiliği olan Harpagon, gülünç bir adamdır, çünkü kendini çok ciddiye alır. Cimri'nin para tutkusu, oyunun bazı sahnelerinde gaddarlık, hatta açıkça çılgınlık noktasına varır. Nitekim Goethe, Cimri'nin bir komedi değil, bir trajedi olduğunu öne sürmüştür.
******
Molière'in ünlü yapıtlarından olan Cimri, ülkemizde 100 yılı aşkın bir süreden beri tanınmakta, okurların beğenisiyle karşılanmaktadır. Seyircinin ve okurun yer yer geleneksel tiyatromuzla da bağ kurabildiği bu klasik yapıtta, ünlü tiyatro eleştirmenimiz Dikmen Gürün'ün açıklayıcı önsözüne de yer veriyoruz. Cimri'nin bu eksiksiz çevirisini, dönemin özelliklerini yansıtan vurgulamalarla ve aslına sadık yorumlarla sunuyoruz.
************
Moliere (Jean-Baptiste Poquelin) (1622-1673); Yalnızca oynanması amacıyla yazdıklarındaki tiplemelerle dünya edebiyatında, Shakespeare'den sonra insan gerçekliğine belki de en derinlemesine nüfuz eden oyun yazarlarından biridir. Kadınlar Mektebi'nden Kibarlık Budalası'na, Cimri'den Hastalık Hastası'na bu oyunlar, dönemin tutucu otoritelerini rahatsız etmekle kalmamış, 300 yılı aşkın bir süredir aynı tazelikle sahnelenmeyi sürdürmüşlerdir.
************
Molière kahramanları, hemen hemen istisnasız 17. yüzyıl Fransız burjuvazisinin belli bir öbeğini temsil ederler. Bir kısmı saray aristokrasisi arasındayken, geniş bir bölümü ise ticaret ve manifaktürle uğraşır. İşte bu sınıfın parasını tefecilikle, faizlerle çoğaltan, ama henüz ilerici burjuvaziye özgü bir ticari kafadan yoksun bir temsilcisi olan Harpagon, bir bakıma, feodalizm artığı bir para kazanma yolunu izler. Eserlerinde sadece, aristokrasiyi, aristokrat katına yükselme heveslilerini, hatta monarşinin merkeziyetçi devlet yönetimini ve hamisi Kral XIV. Louis'yi bile eleştirisinin hedef tahtası yapan Molière, ilkel bir para biriktirme takıntısına tutsak olmuş Harpagon'u da öteki kişileri gibi, toplumdışı bir acayiplik olarak sunar. Cimri: Aklın takıntıya yenilgisi.
Cimri, temanın, karakterlerle ve yan öğelerle ustalıkla desteklendiği, oyuncuların sahnede yer değiştirmelerinden vücutlarının hareketine kadar her şeyin incelikle düşünüldüğü bir başyapıttır. Molière, Cimri'de trajik bir durumu komediyle anlatı... tümünü göster
Asıl adı Jean-Baptiste Poguelin olan Moliere, sarayın döşemelerini yapan bir mobilyacının oğluydu. Parisin en iyi okullarından Gollüğe de Clermontda öğrenim gördü. 1643te LIllustre Theâtre adlı bir tiyatro topluluğu kurdu, sahne adı olarak Molierei seçti.Oyunları nm karakterleri, kendi tiyatro topluluğunun oyuncularını andırır. Kendisi de genellikle, çabuk kızan adam, uşak, aldatılmış koca, dar kafalı burjuva ve Moliere denen herife söven yoba2 ihtiyar gibi- rollere çıkmıştır. Gerçek yaşamda, hatta provalarda yaşadığı durumları kolayca bir oyun malzemesi haline getirmekte . ustadır. Bıı yüzden çoğu oyunlarında bir doğaçlama harası görülür; modeli önceden belirlenmiş bir oyun yazmaz, o anda bulduğu, eline geçen konuyu yada insan tipini oyunlaştırır. Oyunlarının konuları ve olay örgüleri, belli bir tartışmayı başlatmak için çoğu zaman yalnızca bir araç işlevi görür. Bu konuşmalar içinde, oyun kişileri, birbirlerinin görüş ve sözlerindeki yanlışlık, anlamsızlık yada çelişkiyi ortaya çıkarırlar. Roller sıksık değişir, akıllı adam aptal duruma düşer, budalanın da derinde yatan bir mantığın sözcüsü düzeyine yükseldiği olur. Bu nedenle, Molierein oyunlarını bir akılcılık savunusu olarak görmek yanlış olur: Molierede akılla akılsızlık birbirine çok yakındır; bu yakınlık, Moliere komedisinin çağı için çok yeni bir kavramı, saçmalık kavramını öne çıkarmasını sağlar. Eğer bir söz yada olay, her türlü akılcılık sınırını aştığı halde bizi güldürüyorsa, Molieree göre burada akılla budalalık sürekli yer değiştiriyor demektir. Moliere, klasik çağın ve günümüzün ölçülerine göre, profesyonel bir yazar yada edebiyatçı değildi. Oyunlarının tümünü, yayımlamak amacıyla değil, oynanmak amacıyla yazmıştı r.Moliere 1662de Armande Bejartla evlendi. Üç çocuğu öldü, ama bunlardan yalnızca biri yaşadı. 1662de sahneye konan ünlü oyunu Kadınlar Mektebi, daha ilk gecesinde skandal yarattı. 1664te sahnelenen LeTartuffe oyunu Kadınlar Mektebinden de daha büyük bir gürültünün kopmasına yol açtı. Oyun kilisenin baskısıyla yasaklandı ve ancak 1669da yen i den oynan ma olanağı buldu.Tartuffe, bir tür danışmanlık ve eğitmenlik rolüylebir burjuvanın evine kapağı atmış, dindar görünüşlü bir sahtekarın-serüvenleri üzerine kuruluydu.Molierein bilinen en önemli oyunları şunlardır: Cimri, Kiıarlık Budalası, Hastalık Hastası, Don Juan, Kıskanç Adam ve Okumuş Kadınlar.
Asıl adı Jean-Baptiste Poguelin olan Moliere, sarayın döşemelerini yapan bir mobilyacının oğluydu. Parisin en iyi okullarından Gollüğe de Clermontda öğrenim gördü. 1643te LIllustre Theâtre adlı bir tiyatro topluluğu kurdu, sahne adı olarak Molierei s... tümünü göster
Asıl adı Jean-Baptiste Poguelin olan Moliere, sarayın döşemelerini yapan bir mobilyacının oğluydu. Parisin en iyi okullarından Gollüğe de Clermontda öğrenim gördü. 1643te LIllustre Theâtre adlı bir tiyatro topluluğu kurdu, sahne adı olarak Molierei seçti.Oyunları nm karakterleri, kendi tiyatro topluluğunun oyuncularını andırır. Kendisi de genellikle, çabuk kızan adam, uşak, aldatılmış koca, dar kafalı burjuva ve Moliere denen herife söven yoba2 ihtiyar gibi- rollere çıkmıştır. Gerçek yaşamda, hatta provalarda yaşadığı durumları kolayca bir oyun malzemesi haline getirmekte . ustadır. Bıı yüzden çoğu oyunlarında bir doğaçlama harası görülür; modeli önceden belirlenmiş bir oyun yazmaz, o anda bulduğu, eline geçen konuyu yada insan tipini oyunlaştırır. Oyunlarının konuları ve olay örgüleri, belli bir tartışmayı başlatmak için çoğu zaman yalnızca bir araç işlevi görür. Bu konuşmalar içinde, oyun kişileri, birbirlerinin görüş ve sözlerindeki yanlışlık, anlamsızlık yada çelişkiyi ortaya çıkarırlar. Roller sıksık değişir, akıllı adam aptal duruma düşer, budalanın da derinde yatan bir mantığın sözcüsü düzeyine yükseldiği olur. Bu nedenle, Molierein oyunlarını bir akılcılık savunusu olarak görmek yanlış olur: Molierede akılla akılsızlık birbirine çok yakındır; bu yakınlık, Moliere komedisinin çağı için çok yeni bir kavramı, saçmalık kavramını öne çıkarmasını sağlar. Eğer bir söz yada olay, her türlü akılcılık sınırını aştığı halde bizi güldürüyorsa, Molieree göre burada akılla budalalık sürekli yer değiştiriyor demektir. Moliere, klasik çağın ve günümüzün ölçülerine göre, profesyonel bir yazar yada edebiyatçı değildi. Oyunlarının tümünü, yayımlamak amacıyla değil, oynanmak amacıyla yazmıştı r.Moliere 1662de Armande Bejartla evlendi. Üç çocuğu öldü, ama bunlardan yalnızca biri yaşadı. 1662de sahneye konan ünlü oyunu Kadınlar Mektebi, daha ilk gecesinde skandal yarattı. 1664te sahnelenen LeTartuffe oyunu Kadınlar Mektebinden de daha büyük bir gürültünün kopmasına yol açtı. Oyun kilisenin baskısıyla yasaklandı ve ancak 1669da yen i den oynan ma olanağı buldu.Tartuffe, bir tür danışmanlık ve eğitmenlik rolüylebir burjuvanın evine kapağı atmış, dindar görünüşlü bir sahtekarın-serüvenleri üzerine kuruluydu.Molierein bilinen en önemli oyunları şunlardır: Cimri, Kiıarlık Budalası, Hastalık Hastası, Don Juan, Kıskanç Adam ve Okumuş Kadınlar.
Asıl adı Jean-Baptiste Poguelin olan Moliere, sarayın döşemelerini yapan bir mobilyacının oğluydu. Parisin en iyi okullarından Gollüğe de Clermontda öğrenim gördü. 1643te LIllustre Theâtre adlı bir tiyatro topluluğu kurdu, sahne adı olarak Molierei s... tümünü göster
simisra şu anda kitap okumuyor.