Geç Kalmış Ölü

1985 yılında hem Orhan Kemal Roman Armağanına hem de Madaralı Roman Ödülüne layık görülen Geç Kalmış Ölü, Mehmet Eroğlunun ilk romanı Issızlığın Ortasının unutulmaz kahramanı Ayhanın kendi yazgısını aradığı hüzünlü bir serüvenin öyküsüdür. Geç Kalmış Ölünün dikkat çeken iki özelliği vardır: Romanın, Doğu ile Batının buluştuğu yer olarak tanımlanan Nemrut Dağında noktalanan çarpıcı sonu ile Lawrence Durrellın İskenderiyesini çağrıştıran bir biçimde yeniden yaratılan İskenderun. Mehmet Eroğlu, etnik, kültürel ve dinsel örgüsüyle başka hiçbir kente benzemeyen İskenderunu Ayhanın öyküsüne egzotik bir fon olarak yerleştirmeyi başarmıştır. Kabullenemediği cinsel seçiminden kaçarak, zenci bir Amerikalının peşine takılan İtalyan kadın Beatrice; kökleri Beyruta uzanan büyük ailenin temsilcisi Fuad; tacını yitirmiş Arap kökenli bir prenses, Zeynep; şehvetli kentin karanlık geçmişinden gelen Kör Abdul; bu ilginç, egzotik liman kentinde Ayhanın karşısına çıkan sıra dışı kahramanlardan bazılarıdır. Ancak Geç Kalmış Ölü, en çok, Ayhanın bir çılgınlık serüvenine dönüşen ve yalnızca beyinle sürdürülen soyut ama ölüm tutkunu bir yaşamı aktarışıyla bilinir. Mehmet Eroğlu, roman boyunca bir yandan yenik bir eylemcinin kendi sonuna doğru yürüyüşünü ustaca anlatırken, bir yandan da Ayhan, Zafer, Halit ve Fuad tipleriyle üç değişik eylemci davranışını, Doğu Batı ikilemini, soyutluk, somutluk ve intihar kavramlarını tartışmaktadır.

1985 yılında hem Orhan Kemal Roman Armağanına hem de Madaralı Roman Ödülüne layık görülen Geç Kalmış Ölü, Mehmet Eroğlunun ilk romanı Issızlığın Ortasının unutulmaz kahramanı Ayhanın kendi yazgısını aradığı hüzünlü bir serüvenin öyküsüdür. Geç Kalmış Ölünün dikkat çeken iki özelliği vardır: Romanın, Doğu ile Batının buluştuğu yer olarak tanımlanan Nemrut Dağında noktalanan çarpıcı sonu ile Lawrence Durrellın İskenderiyesini çağrıştıran bir biçimde yeniden yaratılan İskenderun. Mehmet Eroğlu, etnik, kültürel ve dinsel örgüsüyle başka hiçbir kente benzemeyen İskenderunu Ayhanın öyküsüne egzotik bir fon olarak yerleştirmeyi başarmıştır. Kabullenemediği cinsel seçiminden kaçarak, zenci bir Amerikalının peşine takılan İtalyan kadın Beatrice; kökleri Beyruta uzanan büyük ailenin temsilcisi Fuad; tacını yitirmiş Arap kökenli bir prenses, Zeynep; şehvetli kentin karanlık geçmişinden gelen Kör Abdul; bu ilginç, egzotik liman kentinde Ayhanın karşısına çıkan sıra dışı kahramanlardan bazılarıdır. Ancak Geç Kalmış Ölü, en çok, Ayhanın bir çılgınlık serüvenine dönüşen ve yalnızca beyinle sürdürülen soyut ama ölüm tutkunu bir yaşamı aktarışıyla bilinir. Mehmet Eroğlu, roman boyunca bir yandan yenik bir eylemcinin kendi sonuna doğru yürüyüşünü ustaca anlatırken, bir yandan da Ayhan, Zafer, Halit ve Fuad tipleriyle üç değişik eylemci davranışını, Doğu Batı ikilemini, soyutluk, somutluk ve intihar kavramlarını tartışmaktadır.


Değerlendirmeler

değerlendirme
5 puan

"Roman kahramanı" deyince ilk aklıma gelecek kitaplardan biri bu kitap. Başka türlü hatırlayacağımı, bahsetmeye gereksinim duyacağımı sanmıyorum. Çok kocaman laflar eden kahramanlar var, ama karakterler suni, yüzeysel kalmış. İkinci kitap bu ve ne yazık ki kahramanlarımız bir türlü gerçeklik-derinlik kazanamıyor. Kitapta eksik sayfalar var diyeceğim neredeyse..


Baskı Bilgileri



ISBN
975-8829-66-1

Diğer baskılar


Benzer Kitaplar

Şu An Okuyanlar

Şu anda kimse okumuyor.

Okumuşlar

Binbirinsan
1 kişi

Okumak İsteyenler

Okumak isteyen bulunamadı.

Takas Verenler

Takas veren bulunamadı.
Puan : hepsi | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Değerlendirme Zamanı: en yeni | en eski