... Sonunda ben onlara taşra mesenleri unvanını verdim, neredeyse bir karnaval nişanı gibi; benim bu acı şakamı ciddiye almışlardı. Esaslı yolculuklar yapıp bu esaslı yolculuklarda her açıdan kendilerini düzeltebileceklerden, akla gelebilecek en esaslı yolculukları yapabilecek paraları da varken, zamanlarını ve dolayısıyla onlara yılların, o birinci sınıf denen şeyi kopya etmek ile, aristokrat olma isteği ile geçirdiler. Aristokrat kopyacıları olarak, kuşkusuz iyileşmek istemedikleri için, hiçbir şeyin onları iyileştiremeyeceği aristokratlık kaçıklıkları içinde mahvoldular, diye düşündüm. Odun Kesmek, yaşanmış zamanlar arasındaki gelgitlerle bir hesaplaşmanın ağır gerçekliğinde anlatımın derinliklerine çekici bir davet. Thomas Bernhard, kendisinin tüm halleriyle baş döndürücü bir saydamlıkla yüzleşirken, Viyana sanat çevrelerinin ikiyüzlülük ve yapaylıkla örülü dünyasının üzerine bir dostunun intiharının açığa çıkardığı öfkeyle gidiyor. Thomas Bernhard, rahatsız varoluşunun ötesindeki düzlüklerin genişliğinde bir açıklık. TADIMLIKBen yorgunluktan gözlerimi hemen hemen açamazken, Burg oyuncusu herhalde birden canlanmıştı, herkes yorgundu, günün zorlayıcılığından, en çok da Joananın cenaze töreninden ve oyuncuyu iki saatten fazla beklemiş olmanın sinir bozuculuğundan ötürü. Ekdal gibi bir rol için hemen hemen yarım yıl harcaması gerektiğini söyledi Burg oyuncusu ve bu yarım yıl içinde her şeyden vazgeçilmesi gerektiğini, yani böyle bir Ekdal insana tamamen el koyuyor, tüm rahatını kaçırıyor onu prova ederken, diye anlatıyordu ve nihayet bir Tirol dağ kulübesinde haftalarca kalmanın hiçbir eğlencesinin olmaması ve böyle bir Ekdal için kendini bu kulübeye kapamak, hemen hemen yalnız su, ekmek ve bezelye çorbası yemek, kötü bir yatakta yatmak ve tüm bu süre içinde hemen hemen yıkanmama durumunda olmak, sonra da insanların, seyircilerin, diyordu, bütün bunlardan habersiz oluşları ve bunu ödüllendirmemeleri. Onlar alkışlasalar ve bu Ekdalın kazandığı gibi bir başarı da olsa, dedi Burg oyuncusu, kendini böylesine bir kaptırışın, evet, feda edişin diyebilirim, bedeli, dedi, çok yüksek. Ama oyuncu alınyazısı bir kurban kaderinden başka bir şey değil ki, dedi, bu anlatımı alaylı bir biçimde vurgulamak istedi ama başaramadı ve herkes bunu ciddi olarak söylediğini sandı. Böyle bir Ekdal, dedi, bir oyuncudan her şeyi ister. Önce yazının içine girebilmek, dedi, ama nasıl? Sonra yazarı gerçekten anlamak ve sonra rolü gerçekten anlamak ve sonra da uzun prova süresi, ki onun tüm bir sonbaharını ve tüm bir kışını almış. Ağustos sonunda başlıyoruz prova yapmaya, dedi ve provalar bittiği zaman gene ilkbaharın geldiğinin farkına bile varamıyoruz.
... Sonunda ben onlara taşra mesenleri unvanını verdim, neredeyse bir karnaval nişanı gibi; benim bu acı şakamı ciddiye almışlardı. Esaslı yolculuklar yapıp bu esaslı yolculuklarda her açıdan kendilerini düzeltebileceklerden, akla gelebilecek en esaslı yolculukları yapabilecek paraları da varken, zamanlarını ve dolayısıyla onlara yılların, o birinci sınıf denen şeyi kopya etmek ile, aristokrat olma isteği ile geçirdiler. Aristokrat kopyacıları olarak, kuşkusuz iyileşmek istemedikleri için, hiçbir şeyin onları iyileştiremeyeceği aristokratlık kaçıklıkları içinde mahvoldular, diye düşündüm. Odun Kesmek, yaşanmış zamanlar arasındaki gelgitlerle bir hesaplaşmanın ağır gerçekliğinde anlatımın derinliklerine çekici bir davet. Thomas Bernhard, kendisinin tüm halleriyle baş döndürücü bir saydamlıkla yüzleşirken, Viyana sanat çevrelerinin ikiyüzlülük ve yapaylıkla örülü dünyasının üzerine bir dostunun intiharının açığa çıkardığı öfkeyle gidiyor. Thomas Bernhard, rahatsız varoluşunun ötesindeki düzlüklerin genişliğinde bir açıklık. TADIMLIKBen yorgunluktan gözlerimi hemen hemen açamazken, Burg oyuncusu herhalde birden canlanmıştı, herkes yorgundu, günün zorlayıcılığından, en çok da Joananın cenaze töreninden ve oyuncuyu iki saatten fazla beklemiş olmanın sinir bozuculuğundan ötürü. Ekdal gibi bir rol için hemen hemen yarım yıl harcaması gerektiğini söyledi Burg oyuncusu ve bu yarım yıl içinde her şeyden vazgeçilmesi gerektiğini, yani böyle bir Ekdal insana tamamen el koyuyor, tüm r... tümünü göster
Paragrafsız 150 Sayfa - Odun Kesmek
Odun Kesmek
Yazar: Thomas Bernhard
Çeviri: Sezer Duru
Yapı Kredi Yayınları
Thomas Bernhard Odun Kesmek kitabı 150 sayfa ve hiçbir paragraf ve bölüm yok. Kitabı elinize alıp okumaya başlıyorsunuz ve 150 sayfada hiç paragraf ve hiçbir bölüm olmamasına rağmen akışkan bir dille yazılmış olması okunmasını kolaylaştırıyor.
Thomas Bernhard Viyana sanatını ve sanatçılarının ikiyüzlülüklerini doğal olmayan taraflarına en içten haliyle satırlarında nefretle yansıtıyor.
Kahramanımız Londra’dan Viyana geri dönmüş ve yirmi yıl çevresinden uzakta durduğu zamanlarında Wahringer’deki evinden sıkıldığı zamanlarda Kartner ve Graben caddesinde sürekli yürüyüşler yapmaktadır. Ellili yıllardan bu yana görmediği Auesberger çiftine en yakın dostu Joana’nın kendini astığı sabah Graben caddesine kendine kravat almaya gittiğinde rastlar. Joana’nın Kendini astığı haberini Joana’nın en yakın çocukluk arkadaşı olan Kibl’deki bakkal kadından sabah saat 07:00 civarı telefonla öğrenmiş olmakla birlikte Auesberger çifti Joana’nın kendini astığını söylerler ve o akşam Gentz sokağındaki evlerinde ki akşam yemeği davet ederler. Kahramanımız ‘’ Güçlü bir insan ve aynı derecede güçlü bir karakter onların davetini reddederdi, ama ben ne güçlü bir insanım, ne de güçlü bir karakter, ben hemen hemen bütün insanların eline kalmışım’’ diyerek akşam yemeğine neden katıldığını açıklar.Salzburg’daki Mozarteum Müzik ve Güzel Sanatlar Akademisini Umutsuz ve derin bir basbariton olarak bitirmiş Viyana’ya beş parasız olarak geldikten sonra açlıktan ölecek ve kendini öldürecek durumdayken ona yardım eden bir kadın yazar kanalıyla Jeannie Bilroth ile tanışmıştır.Jeannie Viyana’da tanıdığı ilk sanatsal insandır ve sonrasında Auesrberger’ler, Joanna ve eşi Fritz ile tanışmıştır. Viyana’dan uzaklaşmış yıllar sonra Londra’dan geri dönmüş ve Joana’nın kendini astığını öğrenmiştir. Joana yaşam mutsuzluğunda onu bu duruma düşüren intiharından yedi yada sekiz yıl önce Meksika’ya giderek onu terk etmiş kocasıdır. Herkesin dediğine göre intiharın tek suçlusu kocası Fritz (Halı Sanatçısı) Halıcı ve mutsuz Joana’yı tek başına bırakmış hem de en yakın arkadaşı ile Meksikaya kaçmış elli iki yaşındaki Joana’yı beş parasız ve hemen hemen hiçbir şeysiz bırakarak ve kocasından yıllarca haber alamamış. Joana John ile tanışmış John da bu son yıllarında Joana’nın bakımını üslenmiştir.
Joana’nın cenaze töreni sonrasında Gentz sokağındaki Auerbergerler’in davet etmiş olduğu akşam yemeğinde hikayesini (.diye düşündüm berjer koltukta, düşünüyordum berjer koltukta, düşündüm şimdi berjer koltukta, düşündüğümü düşündüm berjer koltukta) anlatır. Geçmişten ellili yıllar diye bahsetmektedir ve yirmili yaşlarında olduğunu dile getirir. Günümüzden seksenli yıllar diye söz eder ve 52 yaşındadır. Kapı girişinde oturduğu ve sürekli berjer koltukta Viyana sanat ve sanatçılarına olan nefretini ve kendi yirmili yıllarının aciz ve güçsüzlüklerini diye düşündüm şeklinde ifade eder. Auesrberger Çiftinin Gentz sokağında Sanatsal Akşam Yemeği dedikleri davetlerine Burg tiyatro oyuncusu davetlidir. Yemekte Jeannie Billroth (Kendini Wirginia Wolf zanneden tatsız tutsuz düzyazı yaratıcısı) Anne Schreker (Lise öğretmeni) iki genç yazar ve iki genç erkek ve davetliler bulunmaktadır.
Dostunun intihar etmesi sonrasındaki bu yemekte sanat ve sanat çevresin, kendi acizliğini Yapma Burjuvazi ve hiçbir zaman kendisi olamamış insanları, yaşadıkları toplumsal hayatı, acımasızca eleştirir oturduğu ve düşündüğü berjer koltukta ve derki: ‘’Kendilerine sanatçı süsü verdiler ve aslında sadece küçük burjuvalardı, büyük burjuva olarak ortaya çıkmak şöyle dursun, gerçekten burjuva olmak için bile çok zayıftılar ve bu zayıflıkları yüzünden bu ortaya çıkışı aşağılıyorlardı. Bu yüzden bir kez onların tuzağına düşenleri sonuna kadar sömürüyorlardı. Sömürülme konusunda suç sömürülenlerin kendisindeydi, Çünkü onlar kendilerini Auersberger çifti tarafından tamamen bilinçli olarak sömürtüyorlardı ve bu sömürüden en büyük çıkarı sağlıyorlardı, evet, Auersberger’lerin sömürü kurbanları gerçekte sömürülüşlerinin tadını çıkartıyorlardı, tıpkı benim Auersberger çifti tarafından yıllarca sömürülüşümün tadını çıkarttığım gibi, sonuç olarak iyileştirici bir kürün tadını çıkarttığım gibi işin aslı . Şimdi ise sanatçılar için sanatsal akşam yemekleri veriyorlar görüntüsü sergiliyorlar, oysa gerçekte bu yemeği kendi zavallılıklarından veriyorlar, aslında, tıpkı bütün Burg oyuncularının her zaman ve her yerde ve bu kentin en ücra köşelerinde bile kendilerini kutladıkları gibi, Burg oyuncusu için verdiklerini ileri sürüyorlar. Sonunda ben onlara Taşra mesenleri unvanını verdim, neredeyse bir karnaval nişanı gibi, benim bu acı şakamı ciddiye almışlardı. Esaslı yolculuklar yapıp bu esaslı yolculuklarda her acıdan kendilerini düzeltebilecekken, akla gelebilecek en esaslı yolculukları yapabilecek paraları da varken, zamanlarını ve onlarca yıllarını, o birinci sınıf denen şeyi kopya etmek ile, aristokrat olma isteği ile geçirdiler. Aristokrat kopyacıları olarak, kuşkusuz iyileşmek istemedikleri için, hiç bir şeyin onları iyileştiremeyeceği aristokratlık kaçıkları içinde mahvoldular’’ diye anlatır berjer koltukta.
Odun Kesmek Romanı; İkiyüzlü ve ego tatmini sonrasında oluşturulan bir akşam yemeğinde ve kendi ile olan hesaplaşmanın; Viyana sanat ve sanatçı çevresine, sanatçıların ne olduklarını, nasıl olduklarını neyle oluştuklarını ömürleri boyunca ne olamayacaklarını; eski dostunun intiharının çıkarmış olduğu bir öfkeyle satırlara çok iyi aksettirmiştir.
Ne zaman yukarılara tırmansam, ‘’ EGO ‘’ diye bir köpek tarafından takip ediliyorum.
FRIEDRICH NIETZSCHE
151 sayfa