Romanlarında okurlarını hem eğlendirmeyi hem de eğitmeyi amaçlayan Ahmed Mithat Efendi'nin bu amacına en fazla uygun eseri Felâtun Bey ile Râkım Efendi'dir. Yazar, kişilikleri birbirlerine bütünüyle zıt kahramanlarından Râkım Efendi'yi tasvir ederken örnek olarak kendisini almıştır.
Felâtun Bey, Râkım Efendi'nin 'fotoğraf negatifi' gibidir. Bu ikilinin hayatlarına giren iki İngiliz kız kardeş ve aileleri, romanın belki de ilk güldürü ögeleri içeren olayların başlangıcını oluşturur.
Bu romanda Ahmed Midhat'ın ortaya koyduğu temel karşıtlık; Felâtun Bey'le Râkım Efendi'nin temsil ettikleri tipler, tembellikle israf ve çalışkanlık ile tutumluluk arasındadır. A. Mithat batılılaşmayı yanlış anlayan Felâtun Bey'in karşısına doğru anlayan Râkım Efendi'yi koyarak ideal sayabileceğimiz bir Osmanlı efendisi çizer. Romanda Felâtun'dan daha çok üzerinde durulan Râkım, para işlerinde dikkatli çalışarak kazanan, fakirken durumunu düzeltebilen başarılı bir adamdır. Râkım'ın A. Mithat'ın kendisi olduğu besbellidir. Bu iki adamı karşılaştırmak, romanın konusunu da amacını da belirler. Yazar bu romanında Felâtun ile Râkım'ı benzer olaylar ve durumlar içerisine yerleştirerek aralarındaki farkı ortaya koyar.
Roman bütünüyle Doğu-Batı çatışması diyebileceğimiz bir tema üzerine kurulmuştur. Romanı bu temadan hareketle değerlendirmek gerekmektedir.
Romanlarında okurlarını hem eğlendirmeyi hem de eğitmeyi amaçlayan Ahmed Mithat Efendi'nin bu amacına en fazla uygun eseri Felâtun Bey ile Râkım Efendi'dir. Yazar, kişilikleri birbirlerine bütünüyle zıt kahramanlarından Râkım Efendi'yi tasvir ederken örnek olarak kendisini almıştır.
Felâtun Bey, Râkım Efendi'nin 'fotoğraf negatifi' gibidir. Bu ikilinin hayatlarına giren iki İngiliz kız kardeş ve aileleri, romanın belki de ilk güldürü ögeleri içeren olayların başlangıcını oluşturur.
Bu romanda Ahmed Midhat'ın ortaya koyduğu temel karşıtlık; Felâtun Bey'le Râkım Efendi'nin temsil ettikleri tipler, tembellikle israf ve çalışkanlık ile tutumluluk arasındadır. A. Mithat batılılaşmayı yanlış anlayan Felâtun Bey'in karşısına doğru anlayan Râkım Efendi'yi koyarak ideal sayabileceğimiz bir Osmanlı efendisi çizer. Romanda Felâtun'dan daha çok üzerinde durulan Râkım, para işlerinde dikkatli çalışarak kazanan, fakirken durumunu düzeltebilen başarılı bir adamdır. Râkım'ın A. Mithat'ın kendisi olduğu besbellidir. Bu iki adamı karşılaştırmak, romanın konusunu da amacını da belirler. Yazar bu romanında Felâtun ile Râkım'ı benzer olaylar ve durumlar içerisine yerleştirerek aralarındaki farkı ortaya koyar.
Roman bütünüyle Doğu-Batı çatışması diyebileceğimiz bir tema üzerine kurulmuştur. Romanı bu temadan hareketle değerlendirmek gerekmektedir.
Ünv yıllarımda okumuştum , iki zıt karaktere baktıkça Ahmet Mithat'ın bu aktarım şekline hayran olmuştum. Gözden kaçırılmamalı , okunmalıdır bu eser de.
o zamanın Türkçe siyle yazılı olan basmını okumustum benim için zordu
Ahmet Mithat Efendi ne de güzel yazmış Fêlatun Bey ve Râkım Efendi'yi.
Masal mı dinliyorum, tiyatro mu izliyorum, radyoda bir arkası yarın mı yayınlanıyor yoksa Rakım Efendi çıkarken evin kapısını açık unutmuş ve Dadı Kalfa ile Cânân'ı mı görüyorum o kapı aralığından...
İşte böyle güzel bir hissiyatla akıp gidiyor sayfalar...
ahmet mithat efendiyi bu kitap sayesinde tanıdım ve artık klasiklerime aldığım bir yazar ahmet mithat..
Batılılaşma süreci ya da özenti batılılık üzerine dönemin bakış açısıyla hoş bir eser...
Oldukça harika, soluksuz okuduğum bir kitap. Ahmet Mithat Efendi'nin aralarda hikayeye müdahale ederek yorum yapması oldukça ayrı bir hava katıyor.
Okumak zorunda olmasaydım asla okumayacağım bi kitp
Karton Cilt, 224 sayfa
2014 tarihinde, Akçağ Yayınları tarafından yayınlandı